Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Anders: Jag har också tyckt att de tiderna var lite snabba. Jag har själv fått dem från Runners World och trodde att det ingick i konceptet att köra med hög intensitet. 😀

Jag får se om jag hinner räkna om tiderna idag. Det är lite väl mycket på jobbet j

Långpass_____10km-fart + 60 sek /mile

Långtempo___10km-fart + 40 sek /mile
Mellantempo__10km-fart + 25 sek /mile
Korttempo____10km-fart /km

1600 rep_____10km-fart - 20 sek /km
1200 rep_____10km-fart - 25 sek /km
800 rep______10km-fart - 30 sek /km
400 r

Nu har jag inte hunnit kolla ordentligt var problemet är, men såg inte någonstans att någon nämnt den beräkningsmall som finns på FIRST-webbsidan. Jag räknade fram mina egna tider med den en gång och det verkar rimliga. Enda anmärkningsvärda är att de är

Tabellen finns i halvmaraprogrammet. Jag läste om programmet i svenska RW, och där hade de kopierat farterna utan att reflektera över Mile/km tempot.

Men hur man än räknar så verkar det jäkligt tufft. Visserligen bara 3st löppass i veckan men det är väl stentuffa pass. Skulle jag aldrig orka mentalt, har blivit för bekväm med ålderns rätt.

Dessutom med farter på vissa pass som jag har väldigt svårt att se någon fixa som är lite bättre uthållighetstränad...

Nu har jag räknat på skillnaden mellan det jag skrivit tidigare och om man översätter till miles och det jag skrivit ovan verkar stämma ganska bra. Lite för långsamt för mig dock 😉

Du är nog helt enkelt redan för snabb Leif 😉

Skämt åsido, jag misstänker att FIRST-programmen är "lättare" för oss långsamma löpare. Ju snabbare man blir, desto tuffare blir det ju att pressa säg ytterligare fem-tio sekunder per km. Man önskar att tempo

"Skulle jag aldrig orka mentalt, har blivit för bekväm med ålderns rätt" - jag protesterar! Du har ingen rätt att skylla på åldern för att vara lat. Du är bara lat helt enkelt! Jag tror att jag är äldre än du!

Jag tror inte programmet är framtaget för nybörjare, tanken är ju att passen sa vara högintensiva med vila mellan. Om man som nybörjare vill följa programmet ska man nog inte stirra sig blind på tiderna utan köra ut efter sin egen förmåga.