Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Utan egen erfarenhet så måste jag bara nämna den intressanta artikeln i Runners Word (från 2005 eller liknande, hittade den på läkarmottagningen). Artikeln handlade om en studie som baserades på att endast löpträna 3 ggr/vecka för att bl.a. få maximal åte

Frida jag håller inte helt med dig även om du låter väldigt tvärsäker. Volym är en väg till framgång men inte den enda, i alla på sträckor upp till 1/2-marathon.

Jag tror att man kan ha högre intensitet ju lägre volymen är. Återhämtningen blir ju mycket

Anders: de pass du föreslår tycker jag ändå ser bra ut, pga. att den löpningen inte är så fruktansvärt slitsam. Skillnad om du plockar in två intervallpass ex. vo2max 6x800 och 10x1000 i alldeles för snabb "tröskel"fart. Ditt upplägg fungerar definitivt o

Hej igen, Tack till Er alla för många bra och konstruktiva förslag. Jag tycker nog att Anders upplägg låter realistiskt, och jag kommer nog testa den typen av träning framöver. Framtiden får utvisa om Du har rätt, Frida, att jag kraftigt måste öka träning

Kan bara säga att distanspass och mycket mängd är det första som knäcker löpare, jag testade för 15 år sedan att dra ner på distanspassen.

Låg uppe på en 7-8 mil i veckan, gick inte framåt ett dugg. Min kropp var så sliten att den svarade aldrig kvalite

Härligt Michael, äntligen nåt i min smak.
Jag springer mig hellre totalslut i ett kvalitetspass än nöter distans. På min nivå tror jag att det ger mer effekt att tycka om att springa varje gång än att fokusera på att fylla benen med mil.

Peter och Michael: Jag skrev om FIRST i maratongruppen för något år sedan. Kanske passar er? Jag saxar in det jag skrev här nedan:

"Bill Pierce och Scott Murr vid Furman Institute of Running and Scientific Training i South Carolina har forskat och kunnat

En kompis till mig kör ett FIRST-program, och det verkar gå bra. Det ska bli spännande att se när våren kommer vad det blir för resultat.

Man ska väl notera att det ingår minst ett, och för de snabbare programmen två, pass alternativträning i veckan. Det

Daniel: Jag tycker det program du visar verkar något för mej. Ska genast börja följa det. Har idag kört ett långpass på 18 km och springer 3-4 mil i veckan plus lite tennis o karate. Har som mål att springa lidingöloppet i höst... och slutmålet är under 2

Mats
"På dagens 18km (90 min) låg pulsen kring 115."

Förmodligen ett "problem" som många skulle kunna tänka sig att dela med Dig 😀

Lycka till med nya programmet!