Quote from Funbeat user on 20 December 2010, 22:29Äh det är ju ett Fantastiskt roligt ämne att diskutera Anna, får du bjussa på 😀
Äh det är ju ett Fantastiskt roligt ämne att diskutera Anna, får du bjussa på 😀
Quote from Funbeat user on 20 December 2010, 22:31Tänk när cyklisterna kommer på att löparna förbrukar mer energi / km och då hoppar på transportlöparna? Det blir ju inbördeskrig! (#)
😉
Tänk när cyklisterna kommer på att löparna förbrukar mer energi / km och då hoppar på transportlöparna? Det blir ju inbördeskrig! (#)
😉
Quote from Bjarne Lewin on 21 December 2010, 05:30Fast om man tänker på all co2 belastning som all diabetes, alla blodproppar här och var egentligen leder till med sjukvård mediciner och allt så vinner jobbpendlingen med häst (cykel)längder 🙂
Fast om man tänker på all co2 belastning som all diabetes, alla blodproppar här och var egentligen leder till med sjukvård mediciner och allt så vinner jobbpendlingen med häst (cykel)längder 🙂
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 08:20Så, nu är jag lugn igen (hoppas jag)... ursäkta.
Så, nu är jag lugn igen (hoppas jag)... ursäkta.
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 08:31> "... tänk själv."
En modern bil släpper ut c:a 175 g CO2/km 1. En cyklist släpper ifrån sig och behöver äta tillbaka motsvarande CO2-släpp från 20 g CO2/km (morötter) till 750 g CO2/km (lamm). Med normalkost blir det ungefär 45 g CO2/km 2.
Löpning för
> "... tänk själv."
En modern bil släpper ut c:a 175 g CO2/km 1. En cyklist släpper ifrån sig och behöver äta tillbaka motsvarande CO2-släpp från 20 g CO2/km (morötter) till 750 g CO2/km (lamm). Med normalkost blir det ungefär 45 g CO2/km 2.
Löpning för
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 08:41Bilen har en ganska hög miljöbelastning med tanke på material o tillverkning.
Bilen har en ganska hög miljöbelastning med tanke på material o tillverkning.
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 08:49Absolut. Frågan är vad man vill räkna in i marginalen.
Skillnaden var otippat liten för mig. Det är ju heller knappast billigare, åter beroende på hur man räknar. Och allt är klart sämre än att åka buss.
Absolut. Frågan är vad man vill räkna in i marginalen.
Skillnaden var otippat liten för mig. Det är ju heller knappast billigare, åter beroende på hur man räknar. Och allt är klart sämre än att åka buss.
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 09:04Tillverkningen av en bil släpper ut sex ton CO2 1. Säg att bilen rullar 20.000 mil innan pensionen. Detta innebär 30 extra gram CO2 per kilometer för tillverkningsskulden. Inte revolutionerande mycket i förhållande till de 175 tidigare redovisade.
Med sa
Tillverkningen av en bil släpper ut sex ton CO2 1. Säg att bilen rullar 20.000 mil innan pensionen. Detta innebär 30 extra gram CO2 per kilometer för tillverkningsskulden. Inte revolutionerande mycket i förhållande till de 175 tidigare redovisade.
Med sa
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 09:06Det du kallar "marginalen" är det väsentliga i sammanhanget skulle jag vilja säga, och då tänker jag inte bara på bilens material och tillverkning. Speciellt när du tolkar de trångsynta utgångsvärderna som de enda parametrar som styr vad som är bra och då
Det du kallar "marginalen" är det väsentliga i sammanhanget skulle jag vilja säga, och då tänker jag inte bara på bilens material och tillverkning. Speciellt när du tolkar de trångsynta utgångsvärderna som de enda parametrar som styr vad som är bra och då
Quote from Funbeat user on 21 December 2010, 09:09Bra länk förresten, även om man ska ta siffrorna med en nypa salt så är resonemanget intressant.
Bra länk förresten, även om man ska ta siffrorna med en nypa salt så är resonemanget intressant.