Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLånglöp
You need to log in to create posts and topics.

Är det nån som har nåt bra tips på kolhydrater som man kan blanda i vattnet för att dricka under långpasslöpningar (mellan 18-30 km)?

Henrik

Jag använder Maxim - men det finns ju en mängd olika sportdrycker som om man köper pulver storpack inte blir så dyrt!

Vitar bl.a. har olika pulver för utblandning i vatten för olika tillfällen. Men personligen tycker jag inte att de tillför nåt på pass upp till 2,5-3 timmar.

Det brukar räcka med vatten eller enklare sportdryck för sådana pass.

Vatten med socker o lite salt är billigt o bra. Man kan ta i lite extrasvagt blandat juice-koncentrat för smakens skull.

Om det är ett träningspass på långdistans, spelar det väl inte så stor roll om man har extrasnabba kolhydrater eller vanligt socker?

Jag tar vatten med en liten skvätt saft i. Inte för mycket för då blir det för sött.
Saften är bara för att det skall bli lite smak samt att jag tror det rinner lite lättare genom systemet.

Mitt tips är att inte blanda i kolhydrater i vattnet under långpassen.
"Train low, compete high."

Willys blandsaft funkar lika bra

Jag kör bara vatten och har en Maxim gel (3-pack) med mig om det skulle krisa.

Vitt bröd med jordnötssmör som "mat". Fast blanda det inte i vattnet! 😉

Att dricka: vatten med Resorb (vätskeersättningstablett från Apoteket).

Det finns ingen anledning att ta med kolhydrater för att "fylla på" under ett sådant kort pass. Kroppen hinner ändå inte tilldogöra sig dem innan du är hemma igen. Undantaget är sockerformer som fruktos och dyl. Ät lite Dextrosol under passet! Eller ännu