Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass, vätska, kyla?!?
You need to log in to create posts and topics.

Om löparrundan sträcker sig över en timme så brukar jag ha vätska med mig när jag springer. Det är ju inget problem så länge temperaturen är håller sig över nollan.

Men, hur gör man för att undvika att det medhavda vattnet fryser till is under sitt lång

Jag häller nästan kokhett vatten i flaskan. När jag sprungit en mil är vattnet lam att dricka. Sen blir vattnet iskallt rätt fort, och då dricker jag när jag kommer hem. Men jag får iaf i mig vätska ett par gånger under passet och det funkar bra för mig.

Jag har mitt vätskebälte under vindjackan så håller det sig ok av kroppsvärmen...

Jag har varit ute och sprungit flera timmar med vatten i vätskebälte och aldrig har vattnet frusit. Det skumpar ju omkring och jag vet inte om det är det som gör att det inte fryser. Däremot har medlöpare med vätskerygga haft problem med att det fryser i

skönt att höra, då är det ännu en sak mindre att grubbla över. vätskebältet innanför jackan låter som nåt som jag skall testa. Gillar inte när vattnet är för kallt, då gör det bara ont i tänderna. Fisjummet vatten skall det helst vara 🙂

Jag har sprungit över två timmars långpass på vintern utan vätska.
Det funkar utmärkt tycker jag!

Tidningen "Aktiv träning" skrev om just detta i senaste numret.

Annars finns det termobälte som håller vätskan varm.
Bland längd skidåkare är det väldigt populärt med såna.

Bild:http://lindellssport.jetshop.se/pub_images/original/atomic_thermobelt_1016.jpg

Jag använder termobälte (sånt som på Dans bild) året om.
Sitter helt perfekt och håller vätskan sval på sommaren och varm på vintern!
(t+)

Jag har en termos i löparryggan. Tycker det känns bättre än att springa med midjebältet. Det följer med på skidåkningen.