Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass, vätska, kyla?!?
You need to log in to create posts and topics.

Stefan, som Annica J skrev så tycker t ex Noakes(Forskare, löpare och författare till "Lore of Running) att törsten bör få styra:
"I reviewed all the published studies in which exercise performance was
measured in well controlled trials in which athletes

Anna: Det finns inget i råden från boken "Aerob och anaerob träning" som säger att man ska dricka mer än man behöver och hiva i sig vätska. Jag tolkar rådet som att man ska dricka när man känner att man behöver det.

Springer man lite mer än 30 min lågint

Stefan: Baserat på ditt citat (och utan att ha läst bokken) håller jag inte med. Noakes råd är "drick när du är törstig", det du citerar är "drick om passet är längre än 30 min". Det är bara samma sak om du alltid blir törstig under pass längre än 30 min,

Jag sprang 43km den 29:e dec, -7 grader, och hade min kamelback under jackan. Det gick bra. Har kört med den utanpå tidigare, men då har vätskan frusit i slangen.
Det ser ut som man är puckelryggig, men då jag startade 05:00 så var det inte så många som s

Stefan:

Om man nu springer ett lågintesivt pass på 30 min tror jag inte många tränade personer behöver dricka under ett sådant pass. Ett låg intesivt pass går ut på att köra lågintensivt om man då svettas/gör av med mycket energi är det inte ett låginte

Pass under 2h vid rådande temperaturer (runt minus tio nu) så tar jag inte med dryck. På långpass vintertid så blir ca 0,5 l ofta lamt. Blandar då gärna starkare koncentration mha t.ex. maltodextrin till 15-20% kolhydrater.

Vätska kan hållas flytande und

Oavsett vad andra skriver böcker om så vet jag vad min kropp trivs bäst med. Dricka måste man oavsett temperatur, man dricker dock mindre på vintern eftersom vätskeförlusten inte är lika omfattande.

Jag tillverkar egen sportdryck sedan Hedenhös tid och f

Kroppen kan bara ta upp en en viss mängd vätska varje timme tror det var ca 1-2 dl.
När jag tränade som mest så tränade jag utan att dricka vätska under passet om det inte var väldigt varmt annars drack jag bara innan och efter passet.
Så när det var tävl

Hej Dan.

"Kroppen kan bara ta upp en en viss mängd vätska varje timme tror det var ca 1-2 dl"

Nu skojar du allt med oss, eller?

1-2 dl i timmen. Nja snarare 1-2 liter i timmen. Ja jag vet att 2 liter inte är så troligt.

Vänligen

P.

P.
Menar du att kroppen kan ta upp 1-2 liter vätska per timme?
Om jag skulle dricka såna mängder skulle det bara rinna rakt igenom!