Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass, vätska, kyla?!?
You need to log in to create posts and topics.

Min kropp kan ta emot mer än 1 liter i timmen.

För det var jag drack när jag spelade Beachvolleyboll på stranden.
Gick inte på dass på flera timmar. Men vi är olika och kroppen går att träna för nya förutsättningar.

Kroppen kan bara ta upp en viss mängd vätska 1-2 dl timmen oavsett om man svettas.
Dricker man mer så hamnar det i kroppen(magen) där är det hur mycket man är van att dricka.
Är man ovan att dricka mycket vätska samtidigt det är oftast då som det forsar

Jag tror mer på Noakes faktiskt när han skriver

"Runners should aim
to drink ad libitum between 400 – 800
ml per hour, with the higher rates for
the faster, heavier runners competing in
warm environmental conditions and the
lower rates for the slower run

Mitt knep är varmt vatten/saft/sportdryck under anoraken. Iskalla flaskor mot ryggen under jackan när det är kallt är ingen höjdare, och iskallt vatten är inte heller det roligaste.

Jag har sprungit 20km i Australien då det var omkring 25 grader varmt. Det gick ganska bra, men attans vilken tid det tog att återhämta mig (flera dagar). Däremot så fixade jag 17km vid -12 grader utan vätska och med normal (för mig) återhämtning.

Bättr

@Dan
Varför max 2 dl?

Gäller det en kille på 2 meter och 120 kg
samt en på 1 meter och 45 kg?

Apropå grundfrågan om hur man förhindrar att vattnet fryser så har jag två tips som jag inte provat själv än. Det ena är att spetsa med Absolut och det andra är att använda såna här kemiska handvärmare som man lägger intill vätskeblåsan eller flaskan. Dom

hmmm Dan,
Har du någon källa till det. Känns väldigt lite och proffsen drar i sig ung 8 dl i timman och jag tror inte de gör det i onödan...

Om Dan har rätt så har jag en sjuliters urinblåsa. Jag säger inte att han måste ha fel, bara att det ter sig osannolikt.

Här kommer en liten luring: varmt vatten fryser faktiskt snabbare till is än kallt vatten. Googla på "Mpemba-effekten" om ni vågar.

Vad gäller Noakes så fick jag en mer nyanserad bild av hans teorier i lördags och söndags och fick också chansen att sprin