Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass, vätska, kyla?!?
You need to log in to create posts and topics.

"In the case of warm water, the convection currents will cause that ice to melt, allowing the water to cool more rapidly."

Jag är skeptisk till att det där verkligen gäller i en vattenflaska som hålls i rörelse. 🙂

Jag har läst ditt blogginlägg Mikael (inte hela) ang. vätska och Noakes. Hur skiljer sig den bild du ger där mot det som står i hans böcker?

Magnus, den bilden skiljer sig ingenting. Däremot så kan man i kommentarerna här på Funbeat och på andra forum se en mycket mer inskränkt tolkning. Noakes har en rad förbehåll och påpekanden om individuella variationer i sin forskning men när resultatet t

Jag dricker extra mycket timmarna före ett långpass på vintern när det är minusgrader, tar inte med någon dricka, men gärna några chokladbitar, försöker hålla mej till sådana vägar att jag aldrig har långt hem, 3 timmar utan dricka i lugnt tempo brukar gå

Jag har inte sett någon som hänvisat till Noakes för att ge det rådet, vore glad om du kunde peka ut var det förekommer, så jag får bilda mig en uppfattning om kontexten.

Noakes tes är intressant, den går ju stick i stäv mot det vanliga rådet "du måste d

Magnus, nej just det. Noakes ger inte sådana råd överhuvudtaget. Ändå är det konstigt att man ser likande refererandes till honom.

Mitt tips är att läsa Lore of Running, läsa Noakes vetenskapliga artiklar i ämnet och läsa vad andra som inte tycker likad

Var har du sett råden att dricka si och så mycket har refererats till honom?

Däremot får man vara lite försiktiga med de som ordinerar "mer vätska" nästan oavsett. Det är ganska vanligt om någon känner sig lite dålig och undrar varför. För mycket vätska

Nathan Sports har produkter för vinter träning:
http://www.nathansports.com/our-products/hydrationnutrition/snow-line

Finns och köpa lite här och var.

Annars kan man själv isolera slangen på vätskesystemet med en bit av nödfilt, neopren m.m.

Ett alter

Jag gillar inte att springa mer än en timme utan att dricka. Jag har kört med Camelbak i två vintrar och det funkar bra så länge man ser till att tömma slangen varje gång man druckit. Det är bara att öppna ventilen så sugs vattnet tillbaka.

Glykol.

Tor, tack för det tipset. Min slang frös ju typ direkt. Inte en mer avancerad lösning än att jag borde kunnat lista ut det själv. Men det gjorde jag inte 😀

Hur mycket påverkar det om man häller i lite salt?