Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass, vätska, kyla?!?
You need to log in to create posts and topics.

När jag cyklar nu på vintern har jag en liten camelbak innanför jackan, fungerar perfekt.
När jag springer har jag ett Perfekta vätskebälte innanför jackan, fungera bra.

För er som springer långpass utan att dricka, rekomendera jag att ni läser boken "Id

Körde långpass på drygt 2.5h med små perfekta flaskor i ryggan, de höll sig i flytande form. Tricket för mig har varit att inte fylla upp dem till max utan låta den skumpa sig under färden då fryser vätska inte lika lätt 🙂

Ja, det här är ju ett aktuellt problem. Om det inte fryser i flaskan så kan "korken" lätt frysa igen. Dessutom blir vattnet olidligt kallt. Körde drygt 75 min idag utan vätska och det funkar ok så här års. Ska testa riktigt varmt vatten för riktiga långpa

Förlorar man verkligen så mycket vätska när det är kallt att man behöver dricka alls på pass som är under två timmar?

Enligt Noakes dricker löpare för mycket, kroppen är gjord för att hantera en viss grad av uttorkning och meddelar med törsten om man beh

Jag tycker det hänger på vilken fart jag håller. Kör jag snabbare blir jag törstig, springer jag långsamt blir jag det inte. Vid högre fart svettas jag rejält trots att det är kallt ute. Fast jag springer ofta inne i Stockholm och tar då gärna med mig pen

Det borde finnas vätskeflaska som står emot kyla nårlunda.

Själv sprang jag 40 km idag när det var 13-16 minusgrader utanför Uppsala. Det jag brukar göra är att ha väldigt varm sportdryck i en vanlig vätskeflaska som jag har i en vanlig Haglöfsrygga. Vis

Tja eftersom vi ju nu är så otroligt olika som människor och som löpare så tror jag att det faktiskt är upp till var å en att skaffa sig erfarenhet av vad hans/hennes kropp behöver vad vätska anbelangar. Kan väl vara en kul grej oxså att få kolla av som t

sprang 17km i dag i -12 grader. Körde utan vätska, mest för att jag i hastigheten inte hittade vätskebältet. Drack ordentligt innan men ingenting under passet. Det kanske inte är optimalt med tanke på återhämtning, men jag tyckte att det funkade ganska br

Tjohej! Visst är vi olika, men jag tror inte man behöver fylla på med vätska på pass under två timmar, speciellt inte vintertid. Ärligt talat tror jag det där är en stor myt att man behöver dricka under passet. Okej om det är 25 grader varmt och solsken,

Mikael:
"Kroppen behöver vätska för att optimera den fysiska prestationsförmågan vid pass längre än 30 min. Är passen längre än 60 min bör man dricka för att ersätta vätskeförlusten oavsett arbetsintensitet."

Källa: Aerob och anaerob träning av Lars Mi