Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass
You need to log in to create posts and topics.

Hur långt ska ett pass vara för att räknas som långpass egentligen?

För min egen del har jag dragit en gräns vid 20 km, men eg är det väl bättre och sätta en tidsgräns så att det inte avgörs genom snabbhet utan hur länge man är ute.
För oavsett om man springer 7min/km tempo eller 4.30 min/km så betecknas väl en runda på 2

Tycker nog själv att 10km känns lite för kort för att kännas långt men det tar lång tid att springa sträckan (jag är inte så snabb än) så jag kanske ska gå på tiden istället och se till att springa i två timmar oavsett hur långt (eller kort) jag kommer? M

Enligt Runners World är ett lämpligt långpass för milen tävlingar: 15 km.

...och om man i hemlighet sneglar intresserat på en halvmara? (H:)

Om du läser på http://www.marathon.se så kan man ta del av Anders Szalkais program för just en halvmara. Mot slutet av hans 20-veckorsupplägg så ligger långpassen mellan 14 och 24 km beroende på om du är nybörjare eller "elit".

Vad som räknas som ett långpass måste ju som sagt bero på hur mycket man sprungit, hur bra tränad man är och vilket mål man har. Förut räknade jag en mil som ett långpass, nu räknar jag långpass som pass på minst 80 min, har som längst varit ute i 110 min

Det verkar ju vara personligt men jag är helt inne på den linjen att ett långpass definieras av en viss tid och att man springer i ett långsamt tempo. Personligen definierar jag allt över 90 minuter som ett långpass efter som jag aldrig tar i på så långa

Tror att det var 25 km för halvmaran och 30 för maran. Grundprincipen för långpass är ju LSD - Long Slow Distance och en generell regel är att inte överstiga 3 timmars löpning. Det ska tydligen slita mer än det ger (någon har glömt att berätta det för ult

Om jag är i en period där jag springer, så har jag ett långpass i veckan. I mitt sinne är då det ett långsamt pass, där jag har målet att vecka efter vecka öka distansen mycket, men inte tempot speciellt mycket. I början blir ett sånt pass bara 50 minuter