Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass
You need to log in to create posts and topics.

25km är betydligt längre än något jag sprungit innan. Då får jag öka distansen lite sakta (fast hur sakta?) på långpassen tills jag kommer upp i de sträckorna, som blåbär jag är skulle jag nog bara göra mig illa om jag gav mig på 25km rakt av. (Min erfare

Det klarar du Lady!!! (t+)

Jag sprang St:Eriksloppet förra året. Jag hade sprungit ca 3 gånger i veckan från maj. Det längsta jag sprungit var 12 km, men oftast sprang jag 7-10 km. På semestern sprang jag en del 8 km-rundor som var ganska backiga.

Jag

Det vore ju häftigt, faktiskt. 🙂

Lite backträning får jag automatiskt eftersom jag tycker Ursvik är väldigt vackert och trivs att springa där, trots att det går saktare där. Men regelrätt backträning har jag bara gjort ett enda pass faktiskt. Men det ä

Du ska öka med cirka 10% i tid eller sträcka, välj själv, per vecka. Så om du klarar en mil så springer du 11 km första gången, och ökar sedan stegvis!

Hm... 10 veckor till St Eriksloppet ungefär, det betyder att om jag ökar en kilometer per vecka kommer jag upp i 20km om allt går som det ska.

Räcker verkligen det?

Om du ökar 10% per vecka i tio veckor så kommer du upp i 26 km.

Vecka 1 11
Vecka 2 12,1
Vecka 3 13,31
Vecka 4 14,641
Vecka 5 16,1051
Vecka 6 17,71561
Vecka 7 19,487171
Vecka 8 21,4358881
Vecka 9 23,57947691
Vecka 10 25,9374246

Sista veckan innan så bör

*dunkar pannan i väggen* Förståss! Inte räknade jag om de där 10% från vecka till vecka...

Tack Mela 🙂

Lady, Melas tips är susen!

Jag "lydde" hennes råd, och på sju veckor, med en tio procents ökning per vecka gick jag från sträckan 10 km till som mest 19,1 km. Två veckor har jag fått avstå lånpassen pga arbete, men det har gått bra ändå...Nu fram till m

När ni ställer upp det på det viset låter det ju inte alls omöjligt, lite läskigt (eller riktigt läskigt om jag ska vara ärlig) men inte omöjligt iaf och det är ju en klar förbättring 🙂

Är det dumt at springa långpass på ca 12-15 km ifall man tävlar på 3000m? Jag tycker det är rätt skönt att bara vara ute och tugga i skogen ibland... Dessutom känns en mil inte som ett långpass eftersom jag lätt är klar på 55 min. Min tränare tycker inte