Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass
You need to log in to create posts and topics.

Malin Ewerlöf körde långpass på upp till 2 timmar när hon tävlade i 800 meter. Man ser inga nackdelar med långpass om de inte upplevs som slitande eller ett tvång. Generellt är de ju bra för den mentala hälsan också.

Inför en halvmara är troligen 20 km m

Om man har tränat mkt löpning och är konditionsstark på 3000m och brukar köra pass på 6-7 km är ett millopp inte så stor skillnad om man bara sänker tempot lite. En bekant till mig som bara kört kring 10 km pass inför GBG-varvet, men tränat ofta och iblan

Har precis kommit igång med mina långpass och följer de rekomendationer om att öka tiden på passen med 10%/vecka.

Frågan är vilken puls i % av maxpuls bör jag ligga på när jag kör dessa pass?

I Stora löparboken finns ett utdrag med Anders Gärderuds träningsdagbok från 1976. Om jag inte minns fel - jag äger inte boken själv - sprang han dagligen längre pass. Ofta sprang han 3 mil om dagen, fördelade på två pass. Och han var ju ändå medeldistans

Jag brukar ligga på runt 75% av max på mina långpass. Mindre än så känns inte som att det ger något. Det går ju att ligga högre, men kanske inte i början.

Jag har precis börjat springa med pulsklocka, och pulsen ligger i snitt på runt 160 slag/minut på långpassen, vilket är drygt 80 % av maxpulsen. Tycker att teoretiskt låter det lite högt, men det känns hur bra som helst att ligga där. Banan som jag spring

Ok... Det finns nog bara olika synsätt. Min tränare har ju varit 400-löpare, så han är ju inte mycket för långpass liksom;-) Jag antar att man bara ska lyssna på kroppen...

70% av maxpuls rekomenderas av Runners World vid långpass. Vill man träna för mer realistiska tävlingssituationer kan man köra sista tredjedelen snabbare.

Tack, då vet jag.

Ligger på 75-80% vilket jag tycker känns bra. Ska då kanske minska farten lite och springa längre istället 🙂

Köper nog resonemanget om att det är tiden och inte sträckan när det gäller långpass, för det handlar väl om att vänja kroppen att hålla igång under lång tid ... om jag nu inte tar fel.