Quote from Guest on 3 November 2010, 10:45Nu har jag i flera trådar läst att om man inte väljer någon lutning på löpbandet så motsvarar det att springa i nedförsbacka om man sprang ute i naturen.
Hur kan det göra det? Är inte 0% lutning på ett löpband plant?
Nu har jag i flera trådar läst att om man inte väljer någon lutning på löpbandet så motsvarar det att springa i nedförsbacka om man sprang ute i naturen.
Hur kan det göra det? Är inte 0% lutning på ett löpband plant?
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 10:55När du är ute och springer utomhus så måste du själv se till så att foten i backen trycks bakåt, på ett löpband så behöver du inte göra samma frånskjut, mer koncentrera dig på att lyfta foten och sätta ner igen
Jag antar att "klättringen" på löpbandet då
När du är ute och springer utomhus så måste du själv se till så att foten i backen trycks bakåt, på ett löpband så behöver du inte göra samma frånskjut, mer koncentrera dig på att lyfta foten och sätta ner igen
Jag antar att "klättringen" på löpbandet då
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 10:59Utan frånskjut så stannar man väl inte kvar på bandet? 🙂
Luftmotståndet gör skillnad. Utomhus måste du röra dig framåt genom luft medan kroppen står i princip still på ett gym. Det behövs alltså en större kraft utomhus vilket kan kompenseras med lutnin
Utan frånskjut så stannar man väl inte kvar på bandet? 🙂
Luftmotståndet gör skillnad. Utomhus måste du röra dig framåt genom luft medan kroppen står i princip still på ett gym. Det behövs alltså en större kraft utomhus vilket kan kompenseras med lutnin
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:25Försök hålla dig kvar på bandet i 12km/h utan att skjuta i från. Filma gärna, så vi andra får se hur det går också 😀
Försök hålla dig kvar på bandet i 12km/h utan att skjuta i från. Filma gärna, så vi andra får se hur det går också 😀
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:33Det finns nog ett antal myter kring det här med löpband jämfört med att springa ute.
I tester av energiförbrukning så har man påvisat att för de allra flesta personer så krävs det mindre energi för att springa en given sträcka på löpband jämfört med att
Det finns nog ett antal myter kring det här med löpband jämfört med att springa ute.
I tester av energiförbrukning så har man påvisat att för de allra flesta personer så krävs det mindre energi för att springa en given sträcka på löpband jämfört med att
Quote from Magnus Gelang on 3 November 2010, 11:36Tack alla för svar.
5 minuter i 10-12 km7h??? Jo tack du *asg*
Jag joggar liksom i 8-9 km/h utomhus så sätt mig på ett löpband i farten 10-12 km/h och jag sitter som ett frimärke i väggen bakom 😀
Tack alla för svar.
5 minuter i 10-12 km7h??? Jo tack du *asg*
Jag joggar liksom i 8-9 km/h utomhus så sätt mig på ett löpband i farten 10-12 km/h och jag sitter som ett frimärke i väggen bakom 😀
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:38På löpband saknas som nämnts luftmotstånd och kan därför liknas vid att springa utomhusd i konstant lätt medvind. Att ha lätt lutning kompenserar inte alls för detta, utan blir bara en andra onaturlig faktor, dvs nu springer man med konstant medvind och i
På löpband saknas som nämnts luftmotstånd och kan därför liknas vid att springa utomhusd i konstant lätt medvind. Att ha lätt lutning kompenserar inte alls för detta, utan blir bara en andra onaturlig faktor, dvs nu springer man med konstant medvind och i
Quote from Catharina Brattlin on 3 November 2010, 12:18Ang energiförbrukning på löpband, så har jag konstiga erfarenheter, eftersom jag alltid är MYCKET tröttare i kroppen efter att ha malt långpass på band (händer tack o lov väldigt sällan) än när jag kör dem ute. Dagen efter har jag rejäl träningsvärk redan
Ang energiförbrukning på löpband, så har jag konstiga erfarenheter, eftersom jag alltid är MYCKET tröttare i kroppen efter att ha malt långpass på band (händer tack o lov väldigt sällan) än när jag kör dem ute. Dagen efter har jag rejäl träningsvärk redan
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 12:20Magnus //
Att man själv skulle behöva dra foten bakåt utomhus och att man inte skulle behöva göra det på löpband är en myt.
Tänk dig att du har ett väldigt långt och väldigt brett löpband, så stort att du inte ser nåt annat än själva löpbandet som male
Magnus //
Att man själv skulle behöva dra foten bakåt utomhus och att man inte skulle behöva göra det på löpband är en myt.
Tänk dig att du har ett väldigt långt och väldigt brett löpband, så stort att du inte ser nåt annat än själva löpbandet som male
Quote from Elias Engqvist on 3 November 2010, 12:31Sylvia - du kanske ska jämföra det med att springa samma pass i tropikerna - 25 graders värme och 99% luftfuktighet!
Sylvia - du kanske ska jämföra det med att springa samma pass i tropikerna - 25 graders värme och 99% luftfuktighet!