Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpbandsfråga
You need to log in to create posts and topics.

Om man springer mot jordens rotationsrikting, alltså rakt österut, så kan man se jordytan som ett gigantiskt löpband med hastigheten 700 km/h. För att hänga med där är det bäst att inte välja någon lutning alls.

Ni har glömt ta med de relativistiska effekterna. Tänk på att ni springer i ett tyngdkraftsfält... 😉

Tack alla för intressanta vinklingar, jag fortsätter läsa tråden medan den utvecklas, kanske åt olika håll, men jag tror nog jag har fått svar på min fråga iallafall 🙂

Fast Erik tar upp ytterligare en intressant omständighet, kraftfält. Det vore synd om vi lämnar den aspekten outredd.

När man springer ute så förflyttar man sig genom jordens magnetfält. Då bör det induceras små elektriska strömmar i kroppens nervbanor.

Jag som gillar att springa platt och långtråkigt funderar lite på det där med skillnaderna. Mina favoritrundor är 1. mitt löpband 2. en platt och rak asfaltsväg på ett par km som jag springer fram och tillbaka samt 3. Sundbybergs IP:s löparbana av tartan.

> Markus

Jag tror inte, och upplever inte, att löpsteget blir onaturligt på löpband. När du springer utomhus (eller inomhus för den delen) i vindstilla möts du av en luftvägg i 3-4 m/s, och för att inte välta bakåt måste du ha en lätt framåtlutning av kr

Härligt att löpbandsmyten får så mycket mothugg. Jag håller med Mikael om att det verkar mer logiskt att skruva upp hastigheten om man vill bli mer trött.

David har en intressant tanke om lutningen. Det stämmer ju att överkroppen lutar aningen mer framåt

Det kanske inte heller är helt naturligt att springa länge i uppförslut? Jag sprang långa och många backintervaller på band förra vintern. I lugnt tempo så att jag skulle orka hålla på riktigt länge. Jag fick plantar fasciit. Det är inte så att jag vet me

Det låter rimligt att lutning på löpband ökar belastningen på plantar fascian. Att börja springa långa sträckor på det sättet låter riskabelt, om man inte är tränad för det.
Hur stor lutning hade du?

Om man vill ha backträning på band, är det nog bättre

Jag körde 6-tempo och varierande lutning för att orka länge - upp till riktigt brant. 500-1000m backar i taget med plattjogg i samma fart som återhämtning.