Quote from Guest on 27 January 2011, 08:15Hej,
Har börjat komplettera min konditionsträning med gym.
Syftet är att utveckla min löpstyrka och kroppshållningen generellt.
Tänkte höra med er hur ni lastar på med vikter. Maxar ni eller kör ni hellre många reps med lite lägre vikter. Själv har jag
Hej,
Har börjat komplettera min konditionsträning med gym.
Syftet är att utveckla min löpstyrka och kroppshållningen generellt.
Tänkte höra med er hur ni lastar på med vikter. Maxar ni eller kör ni hellre många reps med lite lägre vikter. Själv har jag
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 08:25Pulshöjande: chins, pull-ups men det kräver att man orkar minst 10-15 st.
Dips om man orkar hålla på ett tag ger också bra puls.
Får man inte upp pulsen så är man nog för svag helt enkelt 😉
Pulshöjande: chins, pull-ups men det kräver att man orkar minst 10-15 st.
Dips om man orkar hålla på ett tag ger också bra puls.
Får man inte upp pulsen så är man nog för svag helt enkelt 😉
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 08:46Är pulsen riktigt intrressant när det gäller styrketräning?
Hur ofta kör du styrka, ju mer sällan desto tyngre vikter skulle jag vilja säga.
Jag har ett rehab/styrkeprogrma som jag fått från sjukgymnast, där är det mycket kroppsvikt och många repetition
Är pulsen riktigt intrressant när det gäller styrketräning?
Hur ofta kör du styrka, ju mer sällan desto tyngre vikter skulle jag vilja säga.
Jag har ett rehab/styrkeprogrma som jag fått från sjukgymnast, där är det mycket kroppsvikt och många repetition
Quote from Elias Engqvist on 27 January 2011, 08:56Jag tror inte på vanliga gym-övningar m vikter etc är så nödvändigt för en löpare - tror mer på coreträning (tex m boll) och balansövningar.
Jag tror inte på vanliga gym-övningar m vikter etc är så nödvändigt för en löpare - tror mer på coreträning (tex m boll) och balansövningar.
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 08:58Jag tränar enbart core när jag är på gymet. Behöver bli starkare på mitten för det där med hållningen - får ont i ryggen (och träningsvärk enbart i rumpan!?!) av att springa som det är nu...
Jag tränar enbart core när jag är på gymet. Behöver bli starkare på mitten för det där med hållningen - får ont i ryggen (och träningsvärk enbart i rumpan!?!) av att springa som det är nu...
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 09:15Jag tycker puls är ointressant på gymmet om man har det som komplement till löpningen eftersom man där får puls.
Sedan håller jag med Christer; kör hellre core. Jag kör styrka med hjälp av pilates boll eller någon typ av funktionell träning.
Jag tycker puls är ointressant på gymmet om man har det som komplement till löpningen eftersom man där får puls.
Sedan håller jag med Christer; kör hellre core. Jag kör styrka med hjälp av pilates boll eller någon typ av funktionell träning.
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 09:15Christer, vad är en "vanlig gym-övning"? Du tränar ju magmusklerna ganska bra genom att tex lyfta tungt. Eller förlåt, jag tror det heter "core" numera, och inte magmuskler. 😉
Överkropp tränar jag bara för fåfängans skull. 😉
Christer, vad är en "vanlig gym-övning"? Du tränar ju magmusklerna ganska bra genom att tex lyfta tungt. Eller förlåt, jag tror det heter "core" numera, och inte magmuskler. 😉
Överkropp tränar jag bara för fåfängans skull. 😉
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 09:16En väldigt vanlig gymövning är nåt som slutar på -curl. 😉
En väldigt vanlig gymövning är nåt som slutar på -curl. 😉
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 09:19Hej,
Jag har kompletterat min löpträning senaste 2,5 mån med övningar från www.styrkeprogrammet.se där det finns färdiga program med fokus på bål och mage. Min erfarenhet hittills är att ökad bålstyrka ger tydliga resultat som påverkar min löpning posit
Hej,
Jag har kompletterat min löpträning senaste 2,5 mån med övningar från http://www.styrkeprogrammet.se där det finns färdiga program med fokus på bål och mage. Min erfarenhet hittills är att ökad bålstyrka ger tydliga resultat som påverkar min löpning posit
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 09:19Okej, då kör jag INGA vanliga gymövningar. (H)
Sjukgymnasten rekommenderade benCURL och och benspark för löpstyrka, men vi gick efter ett tag över till knäböj.
Okej, då kör jag INGA vanliga gymövningar. (H)
Sjukgymnasten rekommenderade benCURL och och benspark för löpstyrka, men vi gick efter ett tag över till knäböj.