Quote from Guest on 11 December 2010, 19:47Jag brukar löpa ungefär 2 ggr i veckan. Då blir det ungefär en runda på 35 min och en lite längre. Jag styrkertränar någon gång i veckan också.
Nu har jag tänkt gå ner i vikt genom löpning.
Vad tror ni/någon?Löpning 6 dar i veckan i lugn takt minst 30 m
Jag brukar löpa ungefär 2 ggr i veckan. Då blir det ungefär en runda på 35 min och en lite längre. Jag styrkertränar någon gång i veckan också.
Nu har jag tänkt gå ner i vikt genom löpning.
Vad tror ni/någon?
Löpning 6 dar i veckan i lugn takt minst 30 m
Quote from Fredric Lagerström on 11 December 2010, 19:57Jadå, det tror jag. Men kanske inte pang på. Öka in små steg.
Jadå, det tror jag. Men kanske inte pang på. Öka in små steg.
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 20:01Om mitt enda mål med träningen var att gå ner i vikt genom att minska fettprocenten hade jag satsat på relativt långa långsamma löppass, kanske 50 - 70 min kombinerat med några enkla men tunga styrkeövningar som benböj och marklyft.
Syftet med styrketrän
Om mitt enda mål med träningen var att gå ner i vikt genom att minska fettprocenten hade jag satsat på relativt långa långsamma löppass, kanske 50 - 70 min kombinerat med några enkla men tunga styrkeövningar som benböj och marklyft.
Syftet med styrketrän
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 21:28Jag tycker att du kan börja med att springa 2 gånger i veckan, och gå en runda 5 gånger i veckan, då bränner du extra fett, sedan kan du försiktigt smyga in lite löpsteg i gå-passen, och efter något halvår vara en varje dags löpare, men ökning utav löpmän
Jag tycker att du kan börja med att springa 2 gånger i veckan, och gå en runda 5 gånger i veckan, då bränner du extra fett, sedan kan du försiktigt smyga in lite löpsteg i gå-passen, och efter något halvår vara en varje dags löpare, men ökning utav löpmän
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 22:11Jag håller med de föregående. Det är bättre att köra färre pass och hålla på längre istället. Behöver inte vara löpning, promenera går lika bra. Det tar tid innan cellerna har anpassat sig till att utnyttja fett som energikälla men rätt träning gör att du
Jag håller med de föregående. Det är bättre att köra färre pass och hålla på längre istället. Behöver inte vara löpning, promenera går lika bra. Det tar tid innan cellerna har anpassat sig till att utnyttja fett som energikälla men rätt träning gör att du
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 14:11Jag ser det som att tiden du joggar/springer är det du vill åt. Du vill öka från 35min+50min = 85min / vecka till 6x35min = 210min /vecka dvs öka mängden med ~150%. Du kanske hör vart jag vill komma, denna ökning är inte rimlig. Tumregeln brukar vara att
Jag ser det som att tiden du joggar/springer är det du vill åt. Du vill öka från 35min+50min = 85min / vecka till 6x35min = 210min /vecka dvs öka mängden med ~150%. Du kanske hör vart jag vill komma, denna ökning är inte rimlig. Tumregeln brukar vara att
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 15:58Kalle: förstår vad du menar och du har helt rätt men syftar lite fel. Rask gång är faktiskt en effektivare fettförbränningsmetod än löpning mätt i procent förbrukat fett kontra kolhydrater. Dock är den totala mängden förbrukade kalorier så mycket högre nä
Kalle: förstår vad du menar och du har helt rätt men syftar lite fel. Rask gång är faktiskt en effektivare fettförbränningsmetod än löpning mätt i procent förbrukat fett kontra kolhydrater. Dock är den totala mängden förbrukade kalorier så mycket högre nä
Quote from Joel Enqvist on 12 December 2010, 16:28Man bör även räkna in efterbränningen och den är betydligt högre efter löpning än promenad!
Man bör även räkna in efterbränningen och den är betydligt högre efter löpning än promenad!
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 16:56Vad jag egentligen menar är att jag tänkt löpa, jogga 30 min 6 dagar i veckan. Ska kombinera med styrketräning med egna kroppen. Vi kalla dagar så far jag på gymmet och kör i någon konditionsmaskin i stället.
Vad jag egentligen menar är att jag tänkt löpa, jogga 30 min 6 dagar i veckan. Ska kombinera med styrketräning med egna kroppen. Vi kalla dagar så far jag på gymmet och kör i någon konditionsmaskin i stället.
Quote from Funbeat user on 12 December 2010, 18:05Sofie, bra sagt! I mitt ilägg ovan rekommenderade jag styrketräning för att öka förbränningen mellan passen...men ett stenhårt löppass, gärna med långa och tunga backar ger även det en bra fettförbränning.
Som mer svar på din fråga skulle jag föreslå att
Sofie, bra sagt! I mitt ilägg ovan rekommenderade jag styrketräning för att öka förbränningen mellan passen...men ett stenhårt löppass, gärna med långa och tunga backar ger även det en bra fettförbränning.
Som mer svar på din fråga skulle jag föreslå att