Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning barfota och i skor
You need to log in to create posts and topics.

Anders: fortsätt med plimsollstilen du, det är mint lika effektivt som MBT och liknande. Här är en bra studie från några som inte försöker sälja skräp som tar upp just det: http://www.acefitness.org/getfit/studies/toningshoes072010.pdf

Vad det gäller häl

C: Jepp, funderar starkt på MBT och ev. om Ecco kan ha nåt utan T/H-diff. Hoppas kunna lägga grunden till en underbar säsong 2011 med friheten ute på Alvaret och slippa nöta långpass i ett kort tråkspår, runt, runt, runt...

LP: Överansträngning i muskelf

Det här med att vaden blir kort kan väl bekräftas med att man rekommenderar excentrisk tåhäv för att bli av med vad och hälseneproblem.

Dvs man vill ha en lång och stark muskel istället för en kort och stark.

Frågan är om kvinnor som går mycket i högkla

Stig: Jag nöter på med just dessa excentriska vadhäv men börjar väl så smått inse att med några tiotal minuter på en pall varje dag skulle det ta mig flera år att klara en halvmara på obanat/stig. Och jag som ska bli ultralöpare när jag blir stor :D, nä n

@Anders:
Om du har små fötter så har jag ett par 39 2/3 och sälja, de är lite för stora för mig.

Innan jag böjrade gå i dem så hade jag ordentlig värk i hela benen så jag knappt kunde sova på nätterna. Naprapat konstaterade att jag hade alldeles för spän

MBT på jobbet blir det, men i 43 😉

Man ska inte blanda ihop excentrisk styrketräning med löpning där man arbetar excentriskt. Det är en tydlig skillnad i volym, rörelseomfång, intensitet osv...

@Jacob: Kan du förtydliga vad du menar att "blanda ihop" excentrisk träning och löpning?

I detta forum har många åsikter vädrats, vissa mer genomtänkta än andra. Jag var igår på Jonas Coltings löparseminarium "den nakna löparen". Vad hans åsikt är om barfotalöpning är nog ingen nyhet för de flesta, han älskar det och jag måste säga, att efter

Apropå epigenetik:

Epigenetics in Athletics Part 1: What the heck is epigenetics?