Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning barfota och i skor
You need to log in to create posts and topics.

Nu är del 6 i serien publicerad också. 🙂

Skor, barfotalöpning, fotisättning (del 6 av 7) – Barfotalöpning och snedtolkning av studier

Jag blev automatiskt snabbare när jag började löpa på framfoten (POSE), och ännu snabbare när jag sprang barfota eller med VFF. Utan att kondisen för den skull blivit bättre, eller att jag ökat träningsdosen.

Så frågan är om det beror på den ökade kadens

Kroppen är inte gjord för något speciellt ändamål, vi består bara av en samling slumpmässiga förändringar som råkat överleva.

Det är ju rätt länge sedan människan kom på att skodon och kläder gör att vi klarar oss bättre i det klimat vi har nu.

Men förändringarna är där för att man anpassat sig till rådande omständigheter. Ingen föds med skor, men alla föds med förmågan att springa och gå. Alltså är kroppen konstruerad för detta, genom evolution. Likaväl som sengångaren är konstruerad att klättr

Nej, evolutionen har inte konstruerat någon del av oss för ett visst ändamål. Det finns inget syfte i vår historia av mutationer.

Hur väl människan är anpassad att springa utan skor och varför är förvisso intressant, men inte så relevant för den moderne människan. Oavsett hur det ligger till måste man testa och se hur det funkar här och nu.

Vad det verkar så har man hittills unders

Magnus: (t+)

Just det, evolution är som ordet indikerar en ständigt pågående förändring så man kan inte med bestämdhet säga att fötter, eller någon annan kroppsdel för den delen, just nu råkar vara färdigutvecklad.

Ska man säga något alls om fötter och evolution så ä

Magnus: Syfte finns inte, men resultatet är för ett syfte eller behov. Myrsloken har en lång tunga, hackspetten en hjärna upphängd i gummiband. Syftet för individen är att få mat, resultatet av ett behov och en anpassning.

Likaså är våra ben konstruerade

"Nej, evolutionen har inte konstruerat någon del av oss för ett visst ändamål. Det finns inget syfte i vår historia av mutationer."

En sanning med modifikation, vilket beror lite på hur man ser på det. Mutationer är i och för sig slumpvisa. Men sedan väl