Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning barfota och i skor
You need to log in to create posts and topics.

"Märkligt att det inte finns forskning på kenyaner som påstås springa fler mil om dagen som barn. Barfota, och fort går det också. Är det bara en skröna?"

Ja, det har nog delvis visat sig vara en skröna. Tydligen är det inte så stor andel av dagens kenya

Och personligen har jag svårt att förstå varför evolutionstjafset dyker upp varje gång man pratar om att springa barfota. Känns som om det redan är avklarat.

Du har 2 fötter, du kan springa, du behöver inga skor. Oavsett varför de skapades som de gjorde,

Jag tycker detta är viktigt. Det finns inget syfte med att vi ser ut som vi gör. Det råkade bli så. Det finns ingen ytte varelse eller inneboende kraft som vill skapa något, eller förändra oss genetisk för ett visst ändamål. En tärning har inget syfte.

A

"Tjafset" om evolution kommer från de barfotalöpare som börjar sin argumentation med att "kroppen är gjord för att springa barfota". Vem var det nu igen? 🙂

"Du har 2 fötter, du kan springa, du behöver inga skor."

2 fötter - check
Springa - check
inga skor - sanning med modifikation

Utan skor förutsätter att fötterna inte är defekta av olika skäl. Evolution i all ära, alla föds inte med perfekta fötter lämp

Magnus: Du hävdar alltså att man måste ha skor för att kunna springa? Och hur ska de se ut i så fall?
Eller råkar det vara så att du kan springa utan skor? Om du nu kan det, måste du då ha skor?

Lady Godiva: Du kan inte påstå att det är skadligt att spri

Det man kan säga om om arten människa är att den lyckats öka sin förmåga till överlevnad dramatiskt genom användande av verktyg till att göra t.ex. urholkade trädstammar för förflyttning över vatten, varma kläder för bosättning i kärvare klimat och skor f

Mer OT
Lars: Lite semantik: En mutation är helt enkel än ändring i arvsmassan så det du beskriver när du skriver att virus ändrar i "genmassan" är ett exempel på hur mutationer kan uppstå. Andra sätt är bl a via stråling, misstag vid celldelning mm.

I öv

Stig, nu läste du nog in någonting i min post som jag inte sa.

Det är inte frågan om skor kan vara till hjälp. De kan de, precis som andra kläder.

Problemet är att skotraditionen som vuxit fram är smått galen. Ungefär som att alla tröjor skulle innehålla en korsett och stödkrage för att ge avlastning. Om man skulle