Quote from Funbeat user on 11 August 2010, 23:12Och sedan har det ju visat sig att alla utom afrikanerna har lite inblandning av gener från Neandertalarna. Men om det har någon betydelse för löpning vet jag inte.
Och sedan har det ju visat sig att alla utom afrikanerna har lite inblandning av gener från Neandertalarna. Men om det har någon betydelse för löpning vet jag inte.
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 00:37När vi ändå är OT om evolution, och eftersom jag nyligen läste "Den själviska genen": Hur står sig Dawkins förklaringsmodell att det är (löst definierat) genens och inte är individens fortlevnad som driver evolutionen?
Dawkins menar t.ex. att det är evo
När vi ändå är OT om evolution, och eftersom jag nyligen läste "Den själviska genen": Hur står sig Dawkins förklaringsmodell att det är (löst definierat) genens och inte är individens fortlevnad som driver evolutionen?
Dawkins menar t.ex. att det är evo
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 09:42Rune Larsson hade en kul drapa om dikesgrävare ("vi") kontra jägarna/snabblöparna ("afrikanerna") i RW rätt nyss ...
Minns en genetiker som menade att vi selekterats på "händiga och närsynta typer":
De som inte var så snabba och såg bra, följde inte med
Rune Larsson hade en kul drapa om dikesgrävare ("vi") kontra jägarna/snabblöparna ("afrikanerna") i RW rätt nyss ...
Minns en genetiker som menade att vi selekterats på "händiga och närsynta typer":
De som inte var så snabba och såg bra, följde inte med
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 09:58Jacob: Det finns fler skäl att springa:
- Att du är jägare
- Att du är byte
- Att du har bråttom i allmänhetOm det bara var jakt som var motivet skulle inte växtätare behöva springa. Men nu kan de det i allmänhet, och likaså människor.
Människor har m
Jacob: Det finns fler skäl att springa:
- Att du är jägare
- Att du är byte
- Att du har bråttom i allmänhet
Om det bara var jakt som var motivet skulle inte växtätare behöva springa. Men nu kan de det i allmänhet, och likaså människor.
Människor har m
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 09:58LingLing: 😀
LingLing: 😀
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 10:23Stig -> När det gäller att bli jagad har uthållighet inget större syfte. Du skulle ju bli infångad långt tidigare. Så där är det andra faktorer som spelar in. Sen kan inte en flykt då och då jämföras med regelbunden konditionsträning med syftet att kunna
Stig -> När det gäller att bli jagad har uthållighet inget större syfte. Du skulle ju bli infångad långt tidigare. Så där är det andra faktorer som spelar in. Sen kan inte en flykt då och då jämföras med regelbunden konditionsträning med syftet att kunna
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 10:26> Långt och fort är subjektivt.
Nja, långt och fort är *relativt*. Människan är ett långsamt djur relativt rovdjur. Många andra försvarsmekanismer torde därför ha varit viktigare försvarsmekanismer än löpning.
> ... borde således ha fördelar rent mekan
> Långt och fort är subjektivt.
Nja, långt och fort är *relativt*. Människan är ett långsamt djur relativt rovdjur. Många andra försvarsmekanismer torde därför ha varit viktigare försvarsmekanismer än löpning.
> ... borde således ha fördelar rent mekan
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 11:06Stig: Vad du gör under ditt liv påverkar inte dina egna genetiska grundförutsättningar ett smack (förutom epigenetiskt, men där vet man väldigt lite i dagsläget. Och det verkar synas i andra lr tredje gen. efter dig:::)).
Stig: Vad du gör under ditt liv påverkar inte dina egna genetiska grundförutsättningar ett smack (förutom epigenetiskt, men där vet man väldigt lite i dagsläget. Och det verkar synas i andra lr tredje gen. efter dig:::)).
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 11:10Henrik: relativt menade jag antagligen, blir lite fel när jag skriver fort.
Och jag slåss inte för evolutionen, jag påstår bara att man kan faktiskt springa barfota, man behöver inga skor. Lika gärna som man kan plocka sten på stranden utan handskar.
--
Henrik: relativt menade jag antagligen, blir lite fel när jag skriver fort.
Och jag slåss inte för evolutionen, jag påstår bara att man kan faktiskt springa barfota, man behöver inga skor. Lika gärna som man kan plocka sten på stranden utan handskar.
--
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 11:15Anders: Enligt obestämd källa, antagligen vetenskapsradion på P1 eftersom det är i princip den enda kanal jag lyssnar på sporadiskt, så har det visat sig att personer som blir feta som vuxna, får barn som är feta. Trots att föräldern själv var smal som ba
Anders: Enligt obestämd källa, antagligen vetenskapsradion på P1 eftersom det är i princip den enda kanal jag lyssnar på sporadiskt, så har det visat sig att personer som blir feta som vuxna, får barn som är feta. Trots att föräldern själv var smal som ba