Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning barfota och i skor
You need to log in to create posts and topics.

!!! Varning för socialdarwinism !!!

Träning är inte nödvändigt, det räcker med ett hårt kroppsarbete, tex manuell skogshuggning. Tro mig...

Möjligen om man skall hinna dricka både en maschiato på morgonen och en latte på kvällen, så måste man jogga mellan caféerna i senaste "outfiten".

Ja

Hur lyckas man separera sociala faktorer från ev påslagna eller icke aktiva gener i det fallet?

Om DNA förändras pga livsstil, borde inte vi alla skoklädda människor ha avlat bort genen att gå barfota?

> "Och jag påstår då att kroppen är konstruerad för löpning barfota."

Många håller med, även jag. Men detta är ett svepande påstående som inte nödvändigtvis gäller alla individer, och inte nödvändigtvis i den miljö vi lever. Ögat är konstruerat för syn u

Stig: det du har hört om på radio kallas "epigenetik".

Föräldrarnas livsstil kan påverka tolkningen av deras DNA, och denna tolkning ärvs av barnen.

Skogsarbete är fysisk träning. Likaså trädgårdsarbete och allt annat man gör som ger träningsvärk eller ansträngd andning.

Kom ihåg att jag sa att det inte behövs ett gym för att träna. All fysisk aktivitet annat än stillaliggande är träning.

Och ang DN

Tack Lars. Jag hör mycket men har ett selektivt och sporadiskt minne. Vilket i många fall är bra. Jag vet inte detaljerna, men jag vet att det finns något som är värt att leta efter. Både praktiskt och frustrerande. 🙂

Ja, varför sitter jag här och tittar på skärmen med mina linser? Är min kropp gjord för det?

Att all fysisk aktivitet är träning känns lite udda.

För tredje gången, nej din kropp är inte gjord för löpning. Men den kan det hyfsat ändå.

Epigenetik är reversibel, så bara för att man får med sig vissa "grundinställningar" från föräldrarna behöver det inte betyda att man behåller dem livet ut.