Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning barfota och i skor
You need to log in to create posts and topics.

Under en löptur klarnar tankarna:

När man optimerar för flera faktorer blir ingen del bästa möjliga, eftersom detta innebär en opropotionerligt större försämring på något annat. Ögat kan se långt och detaljerat, brett och fokuserat, i ljus och i mörker.

Evolutionen har optimerat oss för att sitta vid en datorskärm och läsa och skriva foruminlägg. Det kan man påvisa genom att många som lägger ned mycket tid på det drabbas av mindre skador än de som istället avsätter samma tid för löpning - med eller utan

Frånvaron av skador är evolutionärt ointressant, annat än som verktyg för genernas fortlevnad. Att teknik ger evolutionära fördelarar syns väl tydligt i vad som händer med urbefolkningar? Huruvida datanörderi är en evolutionärt fördelaktig egenskap återst

Mikael: 🙂

Henrik,

Jag har sprungit ca 200 mil i år och cyklat 600. (inga skador)
Jag har skrivit rejält många inlägg också (inga synliga skador)

men jag har inte heller mig själv som måttstock för evolutionära framsteg eller bakslag

Mikael: Jag har skador av att sitta vid en datorskärm, huruvida de är kopplade till just foruminlägg är oklart.

-Musarm
-Gamnacke
-Ryggont
-Den där punkten bakom skuldran som värker, som jag inte vad det har för namn.
-Kaffebrännskador

Med mera. Skrivbo

Btw så har Jacob Guido publicerat del 7 av den serien som denna tråd startade med.

Skor, barfotalöpning, fotisättning (del 7 av 7) – Mina åsikter

Sedär. Jag tolkade ditt inlägg som att de som skriver här inte springer tillräckligt mycket för att åsikten ska vara relevant.

Så fel jag hade.

Nu var väl iofs mitt inlägg om evolutionär datoranpassning lite ironiserande. Trodde egentligent inte att jag skulle behöva påpeka det. Men det slår mig att i just den här tråden kan man hänvisa det mesta till evolutionen och bli tagen på allvar.

Fast n

Hmm, skador är väl ointresant för evolutionen, om det inte påverkar fortplantningsförmågan.

Frågan är väl vem som hinner/orkar skaffa flest livsdugliga barn, som ärver ens gener och i sin tur hinner/orkar/lyckas skaffa flest livsdugliga barn osv i massor