Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglöpning eller jogg?
You need to log in to create posts and topics.

- Per - man kanske skall vara glad att begreppet verksfart inte är vedertaget... (H)

Ok. Det finns alltså egentligen inget svar på frågan, man får välja lite själv vart man vill räkna sig.
Jag trodde att jogg var lite mera vardagsmotionär-hurtande medan löpning var snabbt och gärna långt.

Kvittar egentligen, var mest lite nyfiken.

David: Går gångarna i 4 min/km? VM förra året gick vinnaren den första halvan av 2 mil i en hastighet av 4,5 min/km och sänkte sedan tempot under den 2:a halvan.

Är det månne sprintgång du syftar till?

Egentligen är väl ansträngningsgrad ett bättre mått än fart. Om det står i ett löpträningsprogram att det är ett joggpass handlar det ju om att man kör så att man orkar, ska kunna prata under tiden, ofta.
Och man kan jogga på stället och springa på stäl

Daniel: Miss av mig! De håller bara drygt 13 km/h över 50 km.

Då borde de klara lite högre tempo på sprinten med Stevie Wounder som domare/Kommissarie.

Lingling Ling: Javisst! Det var en bra beskrivning!

Kom vi inte fram till att "Runners sometimes jog but joggers never run"
Och den där rosa wct-overallen är ju också rätt avslöjande!

http://en.wikipedia.org/wiki/Jogging

För egen del reggar jag löpning när jag springer eftersom det för mig är viktigare att jag lyfter lite mer på benen än när jag går. Farten är ungefär densamma som när jag går men jag är oftast svartklädd, har på min h

Måste bara citera ett par intressanta delar ur ovanstående wikipedia-artikel:
"The definition of jogging as compared with running is not standard"
"The term to jog/jogging as a form of exercise originated in England in the mid seventeenth century."

Jag kallar mig för löpare trots att det går långsamt och att jag bara varit ute några gånger (plus några pass på löpbandet) sen i höstas. Precis på samma sätt som att jag tänker fortsätta vara motorcyklist oavsett hur lång tid det tar tills jag köper en n