Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning i värme
You need to log in to create posts and topics.

Jag har läst att man ska undvika löpning utomhus vid temperaturer under -15 Celcius.

Så jag undrar om någon vet hur det är på andra hållet, alltså när blir det för varmt för löpning? Finns det liknande riktvärden när det blir för varmt? Det är ju lätt

Här springs det: http://www.badwater.com/

Hade du tänkt prova något varmare?

Micke, är Badwater hetare än Marathon Des Sables (lite olika lopp kanske, men jag tänkte mer på snittemperaturen under dagen)?

Går man på hemsidesinformationen så säger Badwater +130 F (+54 C) och Des Sables +120 F (+49 C) som maxtemp.

Båda känns väldigt varma för min smak.

Ish, varmt. Då är våra 27 grader inte så farliga trots allt 🙂

Micke vad vill du ha sagt? Var det ett svar på frågan?

Min egen erfarenhet baserat på att jag bott några kortare perioder i Hongkong, Singapore och Dubai är att det fanns en ganska märkbar gräns vid +37 C, alltså kroppstemperaturen, där man verkligen tvingades att pumpa i sig vätska under löpningen.

Tur att vi som bor norr om Dalälven inte vet om att löpning utomhus vid -15 grader eller kallare ska undvikas!

Det är en fråga om tillvänjning också. Nu tycker jag det går lättare än först när värmen kom. Har på keps, solglasögon och sololja. Det är skönast att springa
mot vinden. Det svalkar mer. Afrikaner tränar säkert i temperaturer där vi bara skulle orka med

Som jag har förstått det så är riktlinjerna då det är kallt baserade på att luftrören kan bli ansträngda (skadade?) om man andas häftigt när det är kallt. Sedan beror det ju på hur man springer; joggandes har tex jag aldrig upplevt det som ett problem om