Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning i värme
You need to log in to create posts and topics.

Nämen vad trevligt Sofia! Då ses vi i Månkarbo om några veckor.

Ja jag fattar heller inte var allt snack om MÅNKARBO MARATHON samt MÅNKARBO HALV MARATHON å sedan det här med MÅNKARBOJOGGEN har kommit ifrån. Själv har jag försökt att tona ner det hela på alla sätt å vis genom att bla idiotförklara löpare med div fråges

Mikael, ja om några veckor är typ >1000 veckor eller så. 😉

Fegis..;)

Att våga är att vinna

"Micke goooood.."

Några personliga reflektioner, absolut inte vetenskapliga. Mycket tror jag beror på vad man är van vid. När jag flyttade till Panama tyckte jag det var oerhört obehagligt även på natten, när temperaturen låg på 26-27 C (hög luftfuktighet).

Nu är 26 C sv

Det kan ju inte gå någon tydlig gräns vid 37 grader eftersom (som i början av tråden) badwater (www.badwater.com) nämndes. Visst, dessa löpare har en crew som kyler dem men de får de inte göra innan en bit in i loppet... Temperaturer över 120F (48C) är sn

Inte en "omöjlighets-gräns", men där det blir oerhört mycket viktigare att tillföra vätska och kyla ner kroppen (såg en bild där Karnazes stoppar ner huvudet i en ishink). Men som du säger, det är tydligen senare i loppet.
Skulle vara intressant att läsa

Jag har sett ett vetenskapligt program på TV om detta.

Om temperaturen är över 37C och luftfuktigheten nära 100% så kan vi inte längre hålla nere kroppstemperaturen med hjälp av svettning. Det var en löpare som sprang på löpband under dessa förutsättning