Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglöpning innan frukost
You need to log in to create posts and topics.

tjena!
Jag och en kompis ska springa på morgonen innan frukosten, för att komma igång på morgonen typ. Men jag fick höra att det inte var bra eftersom att kroppen börjar bryta ner musklerna... varför vet jag inte. Vad tror ni stämmer det?

Så länge ni har ätit någon gång de senaste veckorna är det ingen fara.

Det finns en lång tråd om detta. (Själv springer jag alltid på fastande mage, upp till 25 km.)

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1121002

Tänkte just säga att så länge som det handlar om upp emot en halvmaradistans, eller 2 timmars löpning, så ska det vara OK. Är det längre så kan man ta med sig frukostfrallan ut på löprundan.

Intressant, läser ofta att det är mer lämpligt med lågintensiva aktiviteter inan frukost som promenad eller kanske lätt jogging en kort stund.

Jag kör all löpträning före frukost. Bara lite vatten och en frukt eller ett glas juice innan.

Nu vill jag inte komma med något konstaterande - men om det skulle va så att man bryter ned musklerna mer på fastande mage jmft med då man ätit, kanske man kan lista ut varför!

Rocket science. (V)

Förhoppningsvis åt man nåt dagen innan - man har tillräckligt med energi i kroppen på morgonen, glykogen och fett, för att springa några timmar!

Förbränna musklerna - Hahaha!

Ja, energi har man!

Som Mackan skriver i sin bok så är glykogendepåerna hyfsat välfyllda på morgonen om man som Christer påpekar "åt ngt under gårdagen". Däremot kan blodsockret vara lite lågt - ta ett glas juice eller frukt så känns det lite lättare att komma igång. Eller s