Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglöpning med ömmande hälsena...
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

har löpt en del under vintern och tidig vår. Allt har känts bra tills för ca: 2 veckor sedan. Vänster hälsena ömmar klart då man trycker på den jämfört med höger. Det känns inget när jag löper men efter ett pass blir jag klart påverkad.

Hur skulle

Jag tycker du ska gå till en duktig sjukgymnast direkt, så får du förmodligen ett bra rehabprogram. Standardvapnet mot ömmande hälsenor brukar annars vara tåhävningar, många och ofta och ffa excentriska sådana. Vila hjälpte i alla fall inte ett dugg för m

Jag tycker du skall gå till en duktig läkare istället.

Det går säkert också bra men kan vara svårare att få tid och framförallt dyrare. Behöver din skada läkarbehandling så kan säkert sjukgymnasten bedöma det. Ofta finns de under samma tak, som hos IFK-kliniken här i Göteborg.

Det är säkert bättre, men kan vara svårare att hitta snabbt. Pengarna är inte så stor skillnad.
För mig går det fortare att komma tillidrottsläkare än till sjukgumnast, faktiskt. Försäkringsbolaget fixar det, senast tog det mindre än 12 timmar. Har man in

Mitt recept:
Tåhävningar o stretch av vad/hälsena, minst 2 ggr/dag. Gärna lite balansplatta. Ingen eller mkt försiktig löpning, men gärna promenader - helst barfota på stig. Blir det inte bra på en vecka så kör en voltarenkur en vecka till. Är det inte b

Om du skall gå till läkare eller sjukgymnast har jag ingen åsikt om. Jag håller med Magnus att det nog inte är lönt att gå till en vanlig vårdcentral om du väljer att gå till en läkare.

Mitt tips är att börja med excentriska tåhävningar direkt, och, som

Det här programmet brukar refereras till här på Funbeat.
Jag hittade det en sommar för många år sedan när min man
fick stora problem med sin hälsena. Han körde det metodiskt en
sommar och springer sen dess.
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleh

Vilket bra häfte Kerstin! Det skall jag ge till mina vänner/bekanta/kollegor om det är aktuellt när de frågar mig om råd. Tack.

+1 på Magnus "Jag tycker du skall gå till en duktig läkare istället." Tyvärr tycks defaulten för många vara att i första hand besöka diverse astralskådare, osteopater, schamaner, handpåläggare och olika-långa-ben-förlängare.