Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är det något som vet hur löpning påverkar risken att få benhinneinflammation?

Hade problem med benhinnorna för många år sedan och vill inte ha det igen. Sen dess har jag i möjligaste mån undvikit att springa på asfalt, men nu är jag sugen på att vara med

snarare berodde det på bristande teknik och för snabb ökning av träningsmängden

Gick för två veckor sedan från grusspår till att springa Kraftprovet delat i 2 etapper asfalt/grus och backarMå,TI,TO....det har jag fått betalat dyrt för.....mitt råd öka succesivt och välj underlagen....håller på att räta upp mig nu...ska ut idag och te

Värm upp innan du kommer på asfalt. Kör väldigt försiktig ökning i början. Oavsett hur bra det känns medan du springer så kör inte längre än planen.
Sen har jag gärna varmt om benen, med långa sockar..

Jag brukar också köra följande stretching efteråt:

Jag håller med Jessica! Fotisättning med hälen framför kroppens lodlinje på hårt underlag är ett bra sätt att få ont i benhinnor (bl.a.) Försök att tassa fram! Läste om någon som hade försökt springa så ljudlöst som möjligt då h*n tränade in bättre fotisä

Försök springa ljudlöst på grus: där hör man tydligt när man "glider" på hälarna.

... men grus är ju förstås inte asfalt 😉

Låter som väldigt bra råd du får....jag kom tillbaka efter en planerad runda som jag fick avbryta efter 2k...gick inte att springa längre...gjorde för ont......hänger upp dojjorna i 2 veckor nu.....får väl roa mig med cykeln istället....

Jag vill inte sno din tråd här Elin, men måste ändå få fråga alla kunniga människor här... Om man misstänker benhinneinflammation eller något i den stilen, vad ska man göra då? Är det total vila som gäller eller kan man fortsätta träna ändå? Vad i så fall

kan vara ganske många saker som hamnar under "benhinneinflamation"
sök för det

jo, det var precis min tanke... kanske smart o kolla upp det...