Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning utomhus vs löpband?
You need to log in to create posts and topics.

På löpbandet åker underlaget med i steget vilket det naturligtvis inte gör ute. Detta gör ansträngningen mindre på löpbandet vid i övrigt lika förutsättningar (hastighet/lutning).

För att kompensera denna mindre belastning på bandet kan man luta bandet

Jo, Leif - underlaget åker visst med i steget ute på precis samma sätt som på ett löpband. Det är bara en fråga om vilket inertialsystem man befinner sig i. Däremot finns det inget luftmotstånd inne och bandet sviktar på ett för normala underlag ganska un

TACK så mycket för svar!

Jag känner igen mycket av det ni skriver.
Min fd PT nämnde också det där med att på löpband så flyttar sig marken åt en så att säga, man behöver liksom inte skjuta ifrån utan bara lyfta på fötterna. Och t ex att springa med eller

Lycka till Anna. Ett klokt val att springa en del ute. Får du bara kontinuitet i löpningen kommer du att utvecklas. Även jag som är en utpräglad utomhuslöpare kryper dock in på löpbandet när det blir för kallt eller för halt. Det är inte värt att skada si

Heja, heja!
Du är superduktig, jag tror att det kommer gå jättebra!

Själv tycker jag att löpning på löpband är otroligt tråkigt och jobbigt! Mitt pannben klarar inte av löpbandslöpning och inte tål jag värmen som blir heller! Min kropp kräver nog lite fa

Fast det där med att man får hjälp att springa av löpbandet - nä.
Jag förstår att man kan tro det, även om det framstår som märkligt att en PT har sådana föreställningar. Men det är helt enkelt inte sant.

Löpbandet strävar efter att kasta av dig. Står du

Till alla er som (fortfarande) tror att det bara är att lyfta fötterna på löpbandet: testa att göra det någon gång i 15 km/h. Bara lyft fötterna rakt upp. (Kanske testa att hoppa hopprep på bandet?) Men skyll inte på mig när ni fått pannan och näsan intry

Det har ju inte bedrivits jättemycket forskning på området, men http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:498 kan vara intressant att läsa.

En skillnad är nog att det är lätt att underskatta den hastighet man springer med när man är ovan på löpband. Själv gjorde jag illa knät en gång för ett antal år sedan när jag fick för mig att kolla var den övre gränsen för bandet låg någonstans och när j

Försöker undvika löpband: mycket lättare att bli skadad pga monotonin : varje steg blir exakt lika.
Max 1 pass/vecka på band.
Om du ändå vill köra på band:
Variera då lutning under passet, typ 1% 5min, 0% 5min, 1% 5min osv.
Pröva även att variera farten l