Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning vs styrketräning
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag var hos en Pt för ca 4 månader sen och fick ett upplägg för styrketräning. 3 pass i veckan, helkropp, överkropp och baksida. Det har fungerat jätte bra med fina resultat. Jag har löptränat 2dagar i veckan utöver det och ibland något pass på nordi

Spring mer - styrketräna mindre.
Styrketräning är en av många orsaker till att resultaten blir sämre och sämre.

Vill man bli bra på något så skall man träna just detta.
Allt det andra är det folk som tjänar pengar på.

Tro på dig själv. (t+)

Mer spring, mindre styrka. Tycker det räcker om du styrketränar en gång/vecka. En annan idé är att korta ner programmen och gör dom i samband med att du springer..

Som övriga säger - fokusera på löpningen. Halvmarathon sub 1:40 kräver sin kvinna och då lär Du inte kunna ödsla tid på gymträning såvida Du inte har all tid i världen till Ditt förfogande.

Nu är Du ung med troligtvis bra och relativt enkel återhämtning,

Ju mer du springer, ju bättre förberedd blir du för halvmaran. Få så lätt kropp som möjligt! Gym-muskler=mjölsyra.

Jag säger tvärtom. Mer styrka och du blir snabbare och mindre skadebenägen.
Jag kör enl Run less run faster och förbättrat mig enormt.
Gäller bara att det är kvalitet på löppassen.
Förbättrde mig från 3:35 till 3:10 genom detta.
Sedan kanske det inte pas

Vill du bli bra på att springa så bör du springa. Styrketräning är jättebra för som komplement och kan ge en hel del fördelar, men det förbättrar inte din kondition nämnvärt.

Och triatleter är bra på att springa för att de tränar mycket löpning, och när

För mig är x-fit cykling osimning bland annat.stärka muskler o kondition men att slita mindre på löparmuskler...

Tack för svar!
Man kanske kan lägga upp såhär:
Måndag: löpning (intervall/backar etc)
Tisdag: gym (helkropp)
Onsdag: löpning
Torsdag: gym (helkropp)
Fredag: ?
Lördag: löpning (distans)
Söndag: vila

Kan även tänka mig att kombinera ett kortare styrkepass

Om du är van vid att träna mycket så ska det inte vara några problem att träna både styrketräning och löpning.
Bara att köra igång och testa, blir du sliten i benen / psyket så får du dra ner lite på någon av träningsformerna.