Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpteknink
You need to log in to create posts and topics.

Jag försöker att inte tänka så mycket på hur jag springer - tycker det ger sig av sig själv om man slappnar av bara. Börjar jag tänka känns det så himla jobbigt och bakvänt. Kopplar bort kroppen och tänker på annat - då tycker jag det går bäst. 🙂

Om någon är intresserad så kan jag berätta lite om löpskolning, som jag lärde mig på löptränarkursen för några veckor sedan...

Om nu någon i samma generation som mig kommer ihåg Karate Kid-filmen där han var tvungen att köra "wax on.. wax off" och inte

Ja, berätta gärna! Ska man sätta rotborstar på fötterna och skura golvet som Pippi eller något annat roligt? 🙂

"Wax on Wax off". Visst kommer man ihåg Mr. Myagi. Berätta gärna om tipsen du fick på löparkursen! Jag springer med korta steg samtidigt som jag håller armarna frysta i T-Rex position. (t-)

När jag blir trött brukar jag också sparka mig själv på fotknöle

Detta lärde mig en löporienterad naprapat en gång:

Pendla med armarna i löpriktningen för att öka vridet i ryggen.
Foten även den i löpriktningen. inte som Charlie Chaplin.
Rulla på hela foten från häl till tå.
Slappna av i käken och axlar. Likaså handle

Nyttiga tips! Men hur var den nu med löpskolningen? 🙂

Vad gäller steglängd så skall den vara längre när man springer snabbare och kortare när man springer långsammare. Däremot skall stegfrekvensen vara relativ konstant oberoende av hastighet. Man har kommit fram till att 180 fotisättningar är lagom för de fl

aha! tji fick jag...inga långa steg alltså! där ser man, har fått en del att tänka på inför nästa löppass 🙂

skulle vara intressant att höra en del om löpskolningen??

http://www4.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=1&Ph_ID=1&Rac_ID=91

Enligt marathon.se:

Löpskolning/löpstyrka kör du i samband med backträningen eller vid något av dina vanliga distanspass.
Det finns flera moment i löpskolningen/löpstyrkan, och

Enligt Runners World så är det betydligt vanligare att löpare tar för långa steg än för korta. Ett för långt steg bromsar bara upp farten och det blir en stötig rytm i löpning.
Det ideala löpsteget ska knappt höras och kraften i steget ska vara riktat fra