Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLätta på lufttrycket i däcken?
You need to log in to create posts and topics.

Står cykeln stilla länge så är det inte 8 kilo längre. Jag pumpar var eller varannan dag och brukar alltid få trycka i lite granna. Har den stått en vecka ca 2 kilo. Beror lite på slangarna, hur täta de är.

Efter ett par punkteringar inomhus i ungdomen så behöver inte jag testa fler gånger.

Hur länge är "länge"?

Jag låter inte mina cyklar stå mer än max en vecka. Kanske nåt mer i mörkaste vintern

Jag undrar, ett däcke, eller fälg, som inte mår bra av att stå oanvänt med ~8bars tryck i sig hur bra mår då det däcket/fälgen när det används?

De däck och fälgar jag använder har inga problem med högt tryck vare sig de används eller ej.
Men jag håller m

Eftersom man ändå pumpar till lämpligt tryck innan nästa tur så är det väldigt enkelt att släppa lite på trycket.
Annars går det bra att lägga hjulen i skuffen en varm sommardag och testa.

Mina däck sprack, när cykeln stod i minusgrader hela vintern. Vet inte om det berodde på att de vart fullt pumpade eller om det var fel på materialet.

Får se hur det går med mina nya däck denna vinter. Nå jag är ändå inte nöjd med dem, så ju fortare jag

Släppa ni luften ur bildäcken efter ni har tagit en tur till ICA?

Släpper oftast ur av gammal vana och därför jag en gång fick lära mig att det är så man ska göra, varför ändra på en rutin som funkar och chansa när både däcken och hjulen kostar massor? Till nästa pass så är det ju som skrevs tidigare ändå ett måste att

På bilar så ska man väl inte direkt släppa ur trycket men däremot palla upp bilen om den ska stå över vinter. Annars riskerar man att aluminiumfälgarna plattar till sig. Men med tanke på vad en cykel väger och hur tätt det är mellan ekrarna så vet jag int