Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLätta på lufttrycket i däcken?
You need to log in to create posts and topics.

>Kvävgas är mindre känsligt för temperatur än luft

Stämmer inte. Vid det tryck som råder i ett bildäck är skillnaden mellan kvävgas och luft helt försumbar.

Jag tycker Tords inlägg sammfattar hela kvävediskussionen på ett bra sätt.
Dvs. att det skulle ha nån reell inverkan är total BS. Men affärsidén att köpa billig kvävgas och sälja den dyrt är bra!

har man lärt sig nåt nytt idag med 🙂

Åter till själva frågan: Varför ska man släppa ut lite tryck efter träningspasset?

Jag har fått lära mig att det är för att ventilens infästning i slangen håller längre då.

T.ex. Continentals slangar är ökända för att börja pysa där ventilen är infäst i

Citat:Jag har fått lära mig att det är för att ventilens infästning i slangen håller längre då.

Detta löser man ju enkelt genom att inte dra åt muttern på ventilen stenhårt.
Mina sitter inte ens dikt mot fälgen, då jag har råkat ut för detta tidigare.

Varför använder vissa mutter på ventilen?

Muttern är en extra hand när man punkterat.

Extra hand?

Har väl iofs funderat på att skippa muttrarna då. 😉

När alla andra händer försöker få all luft från patronen att hamna i slangen har man muttern där för att inte ventilen ska ploppa iväg, nackdelen med att ventilen får plats i 2,1"-däck. Ett lätt sätt att minska risken för strul även om det såklart även gå