Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLätta på lufttrycket i däcken?
You need to log in to create posts and topics.

har hört att man ska bära cykeln vid passering av gupp för att spara fälgarna å så ska man ha sadelöverdrag för att inte nöta på sadeln

Det är lastväxlingar som sliter på fälgarna, inte statisk last. Att låta trycket vara kvar är alltså inte farligt för fälgen. Att minska trycket och sedan öka det igen sliter däremot. Varje gång man gör det motsvarar gissningsvis ungefär lika mycket slita

Kul gemutredning.

Fredrik Johansson skrev:
"På bilar så ska man väl inte direkt släppa ur trycket men däremot palla upp bilen om den ska stå över vinter. Annars riskerar man att aluminiumfälgarna plattar till sig."

Fel, det är däcken som plattar till sig när en bil står s

Nja, jag har en handfull fälgar ligger som det blivit så på och deras forna ägare tycks inte orkat vänta på att de ska runda till sig igen. Farsan jobbar på verkstad och de brukar plocka hem de där fälgarna eftersom vi inte är lika kräsna (H) med vad vi s

>Nja, jag har en handfull fälgar ligger som det blivit så på

Låter fullständigt vansinnigt. Fälgarna har blivit orunda av nåt annat.

fattar inget ?

Kör man med kvävgas i bildäcken ? Vad pratar vi för bilar nu ?

Jag kan tro att fälgarna blivit deformerade om däcken varit helt tomma på luft så att bilen stått på fälgarna, inte annars. Då är det som Gunnar säger nåt annat som skadat fälgarna.
Aluminium har ingen "minnesfunktion", är fälgen orund så är den. Den komm

OT
Syftet med att ha torr kvävgas i flygplansdäck är att gasen är inert och inte oxiderar gummit i däcken såsom syre. Vidare kan tryckluft innehålla mycket vattenånga som kondenserar vid flygning på hög höjd vilket minskar trycket i däcken. Detta har ju d

Vi pratar vanliga svennebilar. Kvävgas är mindre känsligt för temperatur än luft och sägs därför öka livslängden på däcken iom att de slits jämnare, gasen expanderar inte eller mycket lite vid värmeökning. Det sägs även vara bättre för miljön eftersom rät