Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur ska man lägga upp sitt Lidingölopp för att komma under 2:15? Här är mitt förslag. Obs att det är ca 250 meter fram till 30-skylten från startlinjen (startar i 1C). Totaltid 2:14:47 = medalj!
30 01:00 01:00
29 04:21
28 04:21
27 04:21
26 04:21
25 04

Running by numbers. Det är osäkert om Excel verkligen kan springa Lidingöloppet åt dej.
Men om du menar i mer allmäna ordalag, att du springer på i början när du kan och lämnar utrymme för sänkt fart i backarna senare, så är det en bra strategi.
Vad du sa

Jag skulle nog vilja påstå att om du springer första kilometern i den farten, då kan du komma att bli hindrad att göra de nästföljande kilometrarna i ditt inplanerade tempo. Speciellt nu när LL verkar ha gett upp en rättvis seedning och börjat mata in löp

Edit: ovidkommande

Det har han ju tagit hänsyn till. Han har räknat med 250m extra.

Myten fortlever... Sista km är inte kort. Kolla med mäthjul själv om du inte tror på det.

Sista kilometern på LL är ju lätt så det är väl inte så konstigt?

Erik - Vad menar du med "gett upp rättvis" seedning ? Är det något allmänt känt som inte jag känner till.

Det är möjligt att 1km-kvarskylten tidigare har stått fel, vad vet jag.
Men nu står den rätt. Som sagt, ta ett mäthjul och mät så får du se.

@Fredrik: Lätt är en sak, men för en extrem jämnfartslöpare med dålig spurtförmåga, som normalt låg mellan 3.50-4.15/km i LL på samtliga kilometer (fartvariationerna analogt med banprofilen) som gjorde 3.10-3.15 på sista kilometern?? Varje gång? Och då bl