Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLidingöloppet vs halvmara
You need to log in to create posts and topics.

Sitter och funderar på nya mål efter Göteborgsvarvet och kikar mot Lidingöloppet. Har hört att en del sagt att det är tuffare än en mara.
Oavsett det så börjar jag att anamma tanken och kikar på träningsprogrammen på marathon.se.
2:30 programmet känns näs

Diskussionen runt LL vs. Mara har funnits länge och åsikterna går isär om VAD, HUR, VARFÖR.
Har inte själv löpt någon fullmara, än men generellt sett så håller ju en mara på längre än vad LL gör. Elit som gör en mara på runt 2:30 använder ju mindre tid fö

2:30 på Lidingöloppet är en tuff men inte orimlig målsättning med de meriter du har.

Studera banprofilen:
BILD:www.lidingoloppet.se/bilder/uploaded/LL_banprofil_1.gif
BILD:www.lidingoloppet.se/bilder/uploaded/LL_banprofil_2.gif
BILD:www.lidingoloppet.se/

@Robert

Har sprungit LL två ggr och haft som mål att gå på damernas medaljtid i mål sub 2:36, misslyckats bägge gångerna landat ca 5-10 minuter över trots jag känt mig väl förberedd.
Första gången var jag väl inte helt kurant i kroppen och andra gången

På den tiden jag gjorde 1:42 på halvmaran kom jag ändå inte under 3 timmar på LL. 3:04 har jag för mig. Jag tränade iofs väldigt lite långdistans då så om jag satsat mer på LL kanske jag gjort 2:45 men inte i närheten av 2:30. Men vi är olika - du kanske

Intressant fråga Robert.

Förra året tränade jag hela året med fokus på LL, grejade en terränghalvmara på 1:45 och hade siktet inställt 2:45 på LL men missade med 7 min. Den banan kräver åtskilliga backpass nerför och uppför. Tror verkligen du skall sikt

LL har en riktigt otacksam bana, då banan blir mer krävande på slutet samtidigt som spänsten i benen avtar. Det är väl även därför abborrbacken blivit så ökänd.

Men hur man än vänder och vrider på LL så är Maran 12 km längre. Man vrider ur benen än mer u

Nja, sista milen har några hyggliga motlut, men har man skött sina kort rätt är den riktigt trevlig ;). Det är just det där att springa taktiskt de två första milen, speciellt i småbackarna efter 15-20 km (ca), som inte är så lätt att få till. Mina tips ä

LL är lättare i min mening.

Kanske var lite otydlig.
Träningsprogrammet för 2:30 tyckte jag var lite långsammare än de passen jag kör idag, men jag tror att 2:30 är tufft att nå i loppet.
Dock att ta sig ned till 4:30 i snitt (2:15) låter inte realistiskt i dagsläget.
Har mycket ba