Quote from Guest on 27 September 2009, 20:44Går det att "lura" kroppen att vänja sig vid ett högre tempo genom att springa nedför? Alltså springa intervaller men lite bekvämare (H)
Går det att "lura" kroppen att vänja sig vid ett högre tempo genom att springa nedför? Alltså springa intervaller men lite bekvämare (H)
Quote from Funbeat user on 27 September 2009, 20:54För att öka stegfrekvensen lyckas du förmodligen bättre med löpskolningsövningar samt att hålla snabbare steg på dina vanliga pass.
För att förlänga steget skulle löpspecifika styrkeövningar säkert hjälpa, t.ex. http://runningtimes.com/Article.aspx?Page
För att öka stegfrekvensen lyckas du förmodligen bättre med löpskolningsövningar samt att hålla snabbare steg på dina vanliga pass.
För att förlänga steget skulle löpspecifika styrkeövningar säkert hjälpa, t.ex. http://runningtimes.com/Article.aspx?Page
Quote from Funbeat user on 27 September 2009, 20:55Ja, hur är det med det där egentligen? Ska man öka tempot via frekvensen eller steglängden?
Ja, hur är det med det där egentligen? Ska man öka tempot via frekvensen eller steglängden?
Quote from Funbeat user on 27 September 2009, 20:57Spring uppför istället så kommer du med störst sannolikhet öka ditt normaltempo.. 🙂
Spring uppför istället så kommer du med störst sannolikhet öka ditt normaltempo.. 🙂
Quote from Funbeat user on 27 September 2009, 20:58En högre stegfrekvens än intuitivt korrekt är bra för steget, löpekonomin och för att minska skadorna. Sikta på 180 steg per minut. Även om man springer mycket snabbare än distansfart så ökar inte frekvensen hysteriskt mycket utan det är med steglängden f
En högre stegfrekvens än intuitivt korrekt är bra för steget, löpekonomin och för att minska skadorna. Sikta på 180 steg per minut. Även om man springer mycket snabbare än distansfart så ökar inte frekvensen hysteriskt mycket utan det är med steglängden f
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 14:01brukar oftast vara att öka till 180-190 i kadens beroende på längd för att sedan försöka få ett kraftfullare (längre) steg.
brukar oftast vara att öka till 180-190 i kadens beroende på längd för att sedan försöka få ett kraftfullare (längre) steg.
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 15:37Nu är det väl halvt om halvt seriöst jag kastade ur mig frågan.
Men jag upptäckte nåt när jag slutade skumpa med älgkliv nedför och istället började försöka springa som vanligt för att skona mitt klena ryggslut från påfrestningarna som blir av skumpandet
Nu är det väl halvt om halvt seriöst jag kastade ur mig frågan.
Men jag upptäckte nåt när jag slutade skumpa med älgkliv nedför och istället började försöka springa som vanligt för att skona mitt klena ryggslut från påfrestningarna som blir av skumpandet
Quote from Elias Engqvist on 29 September 2009, 17:29Räknar man verkligen VARJE steg då man mäter löparkadens? Jag trodde att det var standard att man räknade varannat dvs tex varje gång man sätter ner vänsterfoten. Då blir det jämför bart med kadens i andra sammanhang där man räknar ett helt varv!
Jag vet
Räknar man verkligen VARJE steg då man mäter löparkadens? Jag trodde att det var standard att man räknade varannat dvs tex varje gång man sätter ner vänsterfoten. Då blir det jämför bart med kadens i andra sammanhang där man räknar ett helt varv!
Jag vet
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 17:31Nä. Kadens är ett varv. Jag är begreppsfrövirrad. Steg menar jag.
Nä. Kadens är ett varv. Jag är begreppsfrövirrad. Steg menar jag.
Quote from Elias Engqvist on 29 September 2009, 17:35Det där sa ingenting Arrak. Vet du med säkerhet att man inte använder samma tankesätt för kadens vid löpning som vid cykling eller gissar du bara?
Jag förstår inte ens vad du menade med ditt senaste inlägg!
Det där sa ingenting Arrak. Vet du med säkerhet att man inte använder samma tankesätt för kadens vid löpning som vid cykling eller gissar du bara?
Jag förstår inte ens vad du menade med ditt senaste inlägg!