Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLura upp tempot
You need to log in to create posts and topics.

Och du är inte bara obsitnat och därmed ointresserad av att försöka förstå? Jag sa att jag var begreppsförivrrad=förvirrade begreppen mellan steg och kadens. Med 180-190 menar jag steg per minut. 380 är orimligt.

egentligen bukar man väl mäta på en fot. Dock så postade nån kadensen räknad på båda fötterna, så anpassade mig efter det 🙂

Man bör eftersträva en kadens på 90-95 under tävlingar beroende på vilken längd man har. Om man springer i ett lugnare tempo (ell

Frekvens är ett användbart ord...

Inte är väl "varv per minut" korrekt enhet att mäta hur ofta fötterna tar mark i?!

Jag har fått förklarat för mig att man faktiskt kan "lura" kroppen genom att trycka i ordentligt nedför. Det du gör är att du lär nervsystemet den högre hastigheten. När du gör det tillräckligt många gånger så har du fått in den nya vanan och på så vis ök

Läste på svenska triathlons hemsida att bra snabbhetsträning är att springa och cykla utför samt att få draghjälp i simning.
vet att jag även läst detta ngn annanstans också så det borde väl ligga ngt i det.

Som svar på ursprungsfrågan så tror jag det är ansträningen som är nyckeln. Intervall i nerförsbacke är att lura sig själv, då kan man lika gärna köra kortare intervall istället. Jag tror det är bäst att bestämma sig för en strategi och hålla fast vid den

Är det inte bättre att "lura" kroppen till en högre ansträngningsnivå än till en högre fart?

Det du kan göra i en nedförsbacke är väl så fall att teknikträna. Mycket teknikträning sker ju ofta i ett långsamt tempo, för att kunna hålla korrekt teknik hela tiden.
T.ex Om man tävlar mot nån och det går fortare än man är van så finns en risk att man

Ja jag såg på gamla hederliga sportspegeln för ett antal år sedan å vår då främsta sprinter....ehhhe...Fredrik Johansson..(Kan han ha hetat det??...Peter???)Shit..
Nåväl man körde med en draglina runt honom samt en motorcykel alt bil som gjorde att han to