Quote from Guest on 10 February 2013, 19:21Jag har hört att man ska ha 1-2 % lutning på löpbandet för att det är mer skonsamt för knäna. Ligger det någon sanning i det och varför är det bättre i så fall?
(Jag frågar mest för jag är nyfiken, jag har alltid minst 1% lutning i vilket fall som helst)
Jag har hört att man ska ha 1-2 % lutning på löpbandet för att det är mer skonsamt för knäna. Ligger det någon sanning i det och varför är det bättre i så fall?
(Jag frågar mest för jag är nyfiken, jag har alltid minst 1% lutning i vilket fall som helst)
Quote from Funbeat user on 10 February 2013, 19:31Jag har alltid noll % lutning för att spara på hälsenorna.
Jag har alltid noll % lutning för att spara på hälsenorna.
Quote from Tini Kjellin on 10 February 2013, 20:17Jag har 1% lutning för att någon någon gång sa till mig att 0% inte är rättvisande jämfört med att springa på "riktigt" med luftmotstånd och annat. Sedan kan man ju ifrågasätta om löpband ska jämföras med vanlig löpning eller ej.
Jag har 1% lutning för att någon någon gång sa till mig att 0% inte är rättvisande jämfört med att springa på "riktigt" med luftmotstånd och annat. Sedan kan man ju ifrågasätta om löpband ska jämföras med vanlig löpning eller ej.
Quote from Funbeat user on 10 February 2013, 20:20Jag skulle säga både delarna. 1% lutning har jag också hört motsvarar luftmotståndet ute, och så är det väl snällare mot knäna att springa svagt uppför än utför.
Jag skulle säga både delarna. 1% lutning har jag också hört motsvarar luftmotståndet ute, och så är det väl snällare mot knäna att springa svagt uppför än utför.
Quote from Funbeat user on 10 February 2013, 20:58Jag har 8-11% lutning så jag slipper springa så snabbt och ändå få puls som motsvarar höga farter. Vilket i min värld är skonsamt.
Jag har 8-11% lutning så jag slipper springa så snabbt och ändå få puls som motsvarar höga farter. Vilket i min värld är skonsamt.
Quote from Funbeat user on 10 February 2013, 21:08Den sk. Buud-metoden? 🙂
Den sk. Buud-metoden? 🙂
Quote from Funbeat user on 10 February 2013, 21:16Han är inte dum han!
Han är inte dum han!
Quote from Funbeat user on 11 February 2013, 00:19Kör som Edward, dvs minst 1% lutning för att få en aning mer rättvisande löpkänsla.
Kör som Edward, dvs minst 1% lutning för att få en aning mer rättvisande löpkänsla.
Quote from Ulf Stider on 11 February 2013, 06:36Har ett löpband som kopplas ihop med googelmaps och som styr lutningen efter hur terrängen ser ut där jag springer. Superkul och det känns som om det blir mindre belastning om man varierar en del. Framförallt genom att ha ordentlig lutning ibland (8-10 gr
Har ett löpband som kopplas ihop med googelmaps och som styr lutningen efter hur terrängen ser ut där jag springer. Superkul och det känns som om det blir mindre belastning om man varierar en del. Framförallt genom att ha ordentlig lutning ibland (8-10 gr
Quote from Funbeat user on 11 February 2013, 18:04Tack för alla svar. Det verkar som att argumenten för att springa med motlut är bättre träning samt att uppförsbacke generellt är mer skonsamt för knäna (men dumt om man har ont i hälsenorna).
Cia: vad kul med ett sånt löband! Jag kanske ska föreslå att
Tack för alla svar. Det verkar som att argumenten för att springa med motlut är bättre träning samt att uppförsbacke generellt är mer skonsamt för knäna (men dumt om man har ont i hälsenorna).
Cia: vad kul med ett sånt löband! Jag kanske ska föreslå att