Quote from Funbeat user on 16 February 2013, 16:42Ja i ansträngningsnivå.
Jag har aldrig lutning när jag kör på bandet om det inte skulle vara ett backpass men det kör jag hellre ute för att komma åt nedförslöpningen också. Mestadels är det intervaller vintertid jag kör och då ökar jag farten istället,
Ja i ansträngningsnivå.
Jag har aldrig lutning när jag kör på bandet om det inte skulle vara ett backpass men det kör jag hellre ute för att komma åt nedförslöpningen också. Mestadels är det intervaller vintertid jag kör och då ökar jag farten istället,
Quote from Funbeat user on 16 February 2013, 17:10Sant. Googlade lite, och hittade siffror på 1-2% ungefär vilket de flesta verkar tycka motsvarar ansträngningsnivån ute. Å andra sidan verkar det variera en del från person till person. Hittade även en gammal FB-tråd med liknande diskussion och för vissa
Sant. Googlade lite, och hittade siffror på 1-2% ungefär vilket de flesta verkar tycka motsvarar ansträngningsnivån ute. Å andra sidan verkar det variera en del från person till person. Hittade även en gammal FB-tråd med liknande diskussion och för vissa
Quote from Funbeat user on 16 February 2013, 20:31Och apropå Mikaels första inlägg i denna tråd så har jag känt av hälsenorna eller nedre vaden (vet inte exakt) två pass i rad nu. Har sprungit ovanligt mycket på löpband med motlut, så jag vet inte om det kan vara det. Ska prova med noll nästa gång
Och apropå Mikaels första inlägg i denna tråd så har jag känt av hälsenorna eller nedre vaden (vet inte exakt) två pass i rad nu. Har sprungit ovanligt mycket på löpband med motlut, så jag vet inte om det kan vara det. Ska prova med noll nästa gång
Quote from Funbeat user on 16 February 2013, 21:40Om man vill öka ansträngningen på löpband för att kompensera för avsaknaden av luftmotstånd,så verkar det mer logiskt att öka hastigheten som Kristina. Det blir förstås en aning missvisande när man reggar sin träning, men kalibreringen av bandet är säkert
Om man vill öka ansträngningen på löpband för att kompensera för avsaknaden av luftmotstånd,så verkar det mer logiskt att öka hastigheten som Kristina. Det blir förstås en aning missvisande när man reggar sin träning, men kalibreringen av bandet är säkert
Quote from Funbeat user on 16 February 2013, 22:32Huvudsaken är ju att man själv är medveten om skillnaden.
Det finns band som är brutalt tungsprungna också tycker jag. Band som är svampiga och löst spända t ex.
Huvudsaken är ju att man själv är medveten om skillnaden.
Det finns band som är brutalt tungsprungna också tycker jag. Band som är svampiga och löst spända t ex.
Quote from Funbeat user on 17 February 2013, 17:29Måste haka på Kristina - tycker att det är väldigt stor skillnad på olika band. Har upplevt att jag kan hålla 15-20 sekunder snabbare per km på lättsprungna band med samma ansträngningsgrad. Och jag tror inte att det är (övervägande) kalibreringsfel - det
Måste haka på Kristina - tycker att det är väldigt stor skillnad på olika band. Har upplevt att jag kan hålla 15-20 sekunder snabbare per km på lättsprungna band med samma ansträngningsgrad. Och jag tror inte att det är (övervägande) kalibreringsfel - det
Quote from Funbeat user on 17 February 2013, 17:53Jag sprang idag på ett band i 6-tempo, med 0 lutning, och det bandet är fruktansvärt slitigt. I ansträngningsgrad ungefär som 5:15-tempo platt ute. Så någon lutning på det bandet är inte att tala om, man har nog med att bara stå ut. Första gången på det b
Jag sprang idag på ett band i 6-tempo, med 0 lutning, och det bandet är fruktansvärt slitigt. I ansträngningsgrad ungefär som 5:15-tempo platt ute. Så någon lutning på det bandet är inte att tala om, man har nog med att bara stå ut. Första gången på det b
Quote from Funbeat user on 17 February 2013, 17:57Kristina, jag gissar att de har kalibrerat det efter förhållandena utomhus just nu - svampigt och motigt... 😉
Kristina, jag gissar att de har kalibrerat det efter förhållandena utomhus just nu - svampigt och motigt... 😉
Quote from Funbeat user on 17 February 2013, 18:31Haha, ja så är det nog. Sicken service. 🙂
Haha, ja så är det nog. Sicken service. 🙂
Quote from Funbeat user on 17 February 2013, 19:50Ni som har lutning på löpbandet för att efterlikna belastningen vid löpning utomhus, är det då löpning på torr och plan asfalt i +20C-värme ni tänker på, eller är det ett slirigt och kuperat terrängspår i 0 grader snömodd?
Ni som har lutning på löpbandet för att efterlikna belastningen vid löpning utomhus, är det då löpning på torr och plan asfalt i +20C-värme ni tänker på, eller är det ett slirigt och kuperat terrängspår i 0 grader snömodd?