Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglutande löpband skonar knäna?
You need to log in to create posts and topics.

Simon - jag köpte mitt löpband på XXL, ett NordicTrack T8.0 men det finns fler märken som är kompatibla med iFit (Proform tex). Man måste köpa till en wifi-modul för ca 1400 kr och sedan (efter ett år) kostar det 60 kr i månaden att använda det. För mig ä

Outstanding! Thanks (t+)

Det där löpbandet (med tillbehör) låter ju helt grymt!!

Klarar bandet av att simulera nerförsbacke också?

Springer alltid med lutning, absolut minimum 1,5% iaf.

För mig personligen så...
- känns enormt mkt bättre i min trasiga knä
- lockas inte att öka steglängd/tempo (har ett kortare löpsteg numera)
- "kan" bara springa runt 25-30 min så så dessto jobbi

Mitt band klarar inte nedförsbackar men det fanns ett på XXL som klarade 3% nedförslut. Sedan finns det ett speciellt incline-band som har väldigt mycket lutning åt båda hållen men det har jag inte sett i Sverige.

Måste säga att iFit har haft en del prob

Biomekanisk förklaring. I uppförsbacke har man foten i marken under en större del av löpsteget. Det är markant i branta backar, men jag antar att effekten finns även med 1% lutning. Det innebär att den vertikala kraft som måste absorberas i landningen är

Rent biomekaniskt ska man nog helst inte springa en meter på löpband. Då det är definitionen på monotont. F ö är allt man inte är van vid "farligt" till en början.

För egen del har jag 1% i intervallerna och ingen lutning i inlöpning och nedvarvning. Jag som mest springer på löpband för intervallernas skull föredrar minimal lutning för att få det att likna utelöparbana. Kupering och långpass görs utomhus.

Fast 1% lutning har jag förstått är det som mest liknar slätlöpning utomhus...