Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMängd eller kvalitet?
You need to log in to create posts and topics.

Lungt och långt tror jag är den enklaste vägen till skadefria förbättringar. Men man behöver inte träna 5-6 dagar i veckan för det. Ett långpass + några lättare / vecka tror jag räcker mycket långt.

Gissningsvis så är det som vanligt nån blandning som gäller 🙂 Läser man tex Szalkais marathonträningsprogram så tycker jag den säger att det är viktigt att springa jättemycket och samla på sig kilometer, men att lägga in 1-2 "kvalitetspass" per vecka dä

Jag har läst en artikel om två amerikanska idrottsforskare som har nått ruskigt bra resultat på sina försökslöpare med "tredagars träning". Där är mottot att INTE lägga in någon "volymträning" som Anders Z:s program innehåller. De menar att det är vilan m

Intressant! Jag kan dock tänka mig att det kanske är bra för just höja kondisen, men kanske sämre om man ska prestera bra på långlopp (maror och längre) eftersom jag föreställer mig att man behöver vänja kroppen ordentligt vid långa påfrestningar. Men nu

Jag sitter och titta i artikeln och ser att testgruppen tränade för just maraton.

Forskarna heter Bill Pierce och Scott Murr och arbetar vid Furman Institute of Running and Scientific Training (FIRST) vid Furman University i South Carolina.

Principen är

Låter ju helt klart rimligt. Dessutom så är det ju lättare att tro på det upplägget, med tanke på hur knepigt det är att hinna med så tokstora mängder träning som Szalkai rekommenderar. Särskilt som man vill köra lite annan träning också än löpning.

Har oxå funderat på vad som är bäst..
Ja koncentrerar mig på styrketräning nu...(eftersom jag visst va otroligt klen =/ ) Men vill ändå hålla konditionen på hyfsad nivå.. Orkar oftast bara springa ca 20 minuter efter ett styrketräningspass. Gör det nåntin

Jag själv hoppas på att hinna med att springa 3 ggr/vecka, hinner inte med mer! har börjat nu med att försöka springa lugnt, för att försöka bygga upp min veka kropp. Skall sedan när våren kommer att springa mer och snabbare. Ett tempolopp( 1mil), ett int

Nippertippan: Man brukar säga att tre gånger trettio minuter i veckan bygger kondis. Vedertaget är också att tempot kan vara väldigt lugnt, ca 65-70% av maxpuls. 5 km på trettio minuter är ju 5 minuter/km, du skulle kunna springa något långsammare (6 min/

Ojdå, matten blev knasig :-/

5 km på 30 minuter blir ju 6 minuter / kilometer.

Sorry.