Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMängd eller kvalitet?
You need to log in to create posts and topics.

65-70 av max puls låter så lågt..kan det verkligen funka???
Jag kommer alltid mycke högre på min puls,o annars blir det ju inte ens jobbigt..??Har funderat mycket på det..pga av att jag fokuserar på kcal förbrukningen oxå..har nästan det som måttstock på

Moderat aerob träning (lättpass) dvs en puls på 65-70% av maxpuls och en 10-12 på borgskalan anses vara en god grund i all löpträning.

Det anses av visa forskare vara den mest förbrännande ansträngningsgraden.

Håller man den ansträngningsnivån 3x30/veck

Apropå borgskalan. Vad tror ni om att kunna mata in den per träningspass och sedan grafiskt kunna åskådliga göra detta, tex i jämfört med träningsmängd och sträcka etc.?

Är det någon som har några erfarenheter av att notera efter borgskalan?

Jag brukar skriva in det i min träningskalender här hemma. Tycker den funkar bra. Man får koll på sin dagsform om man jämför likvärdiga träningspass. Fungerar sämre om man jämför 20 min pingpong med backträning.

Daniel: Ja tror inte jag har tid att jogga 3 ggr i veckan som det ser ut nu. Ja måste ta tag i min styrketräning. Är otroligt klen (enligt nautilus instruktör..haha) Så jag måste verkligen satsa på det så jag skulle kunna tänka mig att avsluta varje (?) p

Jag tycker det låter som du håller igång riktigt bra! Och 6min/km (dvs 10km/h) är defintivt inte någon dålig hastighet då merparten av passen ska vara av långsam art. Läste en artikel om hur Kenyanerna tränar och dom började ofta i långsamt tempo (typ 6mi

Instämmer med föregående talare.

Löpningen efter träningen är bra för att hålla ligament och leder aktiva men sedan är det inte viktigt VAD man gör för att bygga kondis.

65-70% av maxpuls, 3x30 går ju att köra även med stavgång.

Lägg inte av med lubban

Tack för tipsen.. Min tränare har rekommenderat mig att satsa på styrketeräningen och om jag då skulle köra löpningen innan styrkan så skulle jag nog inte orka ta i lika mkt. Tycker han har en poäng där.
Va skönt att höra att man håller igång bra. Det kä

En liten fundering:

Sprang idag 70 min.
8.8 km i timme, alltså samma som i söndags.
Försökte fortare men det ger sig inte.
Kände mig något misslyckad.
Sedan tänkte jag: vad vinner jag på att försöka springa fortare?
Varför är det viktigt att springa fort

Jag tycker att det låter som en bra plan!