Quote from Guest on 2 August 2009, 11:16I december, efter en period med hyfsad träning, gjorde jag ett test på Aktivitus och kom fram till att jag hade 162 som aerob tröskel (där jag kunde hålla ca 5min/km), och 180 som anaerob tröskel (vid ca 4min/km). På mina distanspass låg min snittpuls väl
I december, efter en period med hyfsad träning, gjorde jag ett test på Aktivitus och kom fram till att jag hade 162 som aerob tröskel (där jag kunde hålla ca 5min/km), och 180 som anaerob tröskel (vid ca 4min/km). På mina distanspass låg min snittpuls väl
Quote from Fredrik Närenfors on 2 August 2009, 11:26Tröskelpulsen borde ha ökat lite och farten naturligtvis också vid samma puls som tidigare.
Men du kanske ska ta i beaktande att temperaturen kan påverka en tröskelpuls med 10-15 slag. Desto varmare desto mer blod behöver hjärtat pumpa för att kyla huden
Tröskelpulsen borde ha ökat lite och farten naturligtvis också vid samma puls som tidigare.
Men du kanske ska ta i beaktande att temperaturen kan påverka en tröskelpuls med 10-15 slag. Desto varmare desto mer blod behöver hjärtat pumpa för att kyla huden
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 11:45Ok, så då har jag i princip förväntat resultat. Nu är det ca 20 grader varmare än för ett halvår sen, därmed får jag lägre puls vid samma ansträngning, men tack vare träningen så går det ändå fortare vid samma ansträngning.
Ska bli intressant att se vad
Ok, så då har jag i princip förväntat resultat. Nu är det ca 20 grader varmare än för ett halvår sen, därmed får jag lägre puls vid samma ansträngning, men tack vare träningen så går det ändå fortare vid samma ansträngning.
Ska bli intressant att se vad
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 12:30Njaa, tvärtom blir det väl med pulsen och kylningen, eller?
Pulsen ökar med kylbehovet, tror att kroppen kyls av lungorna snarare än huden, lungorna är som en squashbana ungefär, huden lite mer än nån m2.
Har Du lägre puls nu verkar Du kylas bättre nu.
Njaa, tvärtom blir det väl med pulsen och kylningen, eller?
Pulsen ökar med kylbehovet, tror att kroppen kyls av lungorna snarare än huden, lungorna är som en squashbana ungefär, huden lite mer än nån m2.
Har Du lägre puls nu verkar Du kylas bättre nu.
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 20:47Är det inte så att när tekniken blir bättre så sjunker pulsen automatiskt? Tyvärr så ökar inte lungornas kapacitet att syresätta blodet lika snabbt därför blir det svårt att hålla en hög puls, syret räcker inte till.
En egen teori men verkar stämma med
Är det inte så att när tekniken blir bättre så sjunker pulsen automatiskt? Tyvärr så ökar inte lungornas kapacitet att syresätta blodet lika snabbt därför blir det svårt att hålla en hög puls, syret räcker inte till.
En egen teori men verkar stämma med
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 20:53Joo, det tror jag på.
Alla onödiga rörelser som inte hjälper till att ta en framåt drar energi och syre, vilket väl kräver högre puls. Bra teknik, om man kan få till ett löpsteg där man "flyter" fram, borde vara mer ekonomiskt och bidra till lägre puls.
Joo, det tror jag på.
Alla onödiga rörelser som inte hjälper till att ta en framåt drar energi och syre, vilket väl kräver högre puls. Bra teknik, om man kan få till ett löpsteg där man "flyter" fram, borde vara mer ekonomiskt och bidra till lägre puls.
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 21:23Lite olika åsikter, varav de flesta låter åtminstone halv-vettiga.
Det var inte så varmt på Aktivitus, och jag hade motsvarande värden när jag sprang ute under "vintern" (ca. 0-5C). Jag håller med om att ökad värme borde öka ansträngningen, jag presterar
Lite olika åsikter, varav de flesta låter åtminstone halv-vettiga.
Det var inte så varmt på Aktivitus, och jag hade motsvarande värden när jag sprang ute under "vintern" (ca. 0-5C). Jag håller med om att ökad värme borde öka ansträngningen, jag presterar
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 21:47Du har ökat hjärtats slagvolym? Större blodvolym som pumpas ut per hjärtslag = lägre puls. Öka hjärtats slagvolym gör du pga. träning av den centrala kapaciteten.
I samband med specifik löpträning höjer du även löphastigheten, och i kombination med din ö
Du har ökat hjärtats slagvolym? Större blodvolym som pumpas ut per hjärtslag = lägre puls. Öka hjärtats slagvolym gör du pga. träning av den centrala kapaciteten.
I samband med specifik löpträning höjer du även löphastigheten, och i kombination med din ö
Quote from Funbeat user on 2 August 2009, 22:11Ok, värmeteorin stämmer nog inte om pulsen tidigare var lika hög ute, runt nollan.
(Som jag tänker mig saken ökar värmen inte ansträngningen men väl pulsen. Detta för att kroppen även måste transportera en del extravatten för kylningen också. Springer Du
Ok, värmeteorin stämmer nog inte om pulsen tidigare var lika hög ute, runt nollan.
(Som jag tänker mig saken ökar värmen inte ansträngningen men väl pulsen. Detta för att kroppen även måste transportera en del extravatten för kylningen också. Springer Du
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 12:59Funderade på fler orsaker till att man kan få både lägre puls och högre tempo:
Om man springer ivrigt och lägger sig nära anaeroba gränsen -- skulle man kunna råka ut för att få ”nästan” syreskuld, en del av förbränningen går via laktat och blir oekonomi
Funderade på fler orsaker till att man kan få både lägre puls och högre tempo:
Om man springer ivrigt och lägger sig nära anaeroba gränsen -- skulle man kunna råka ut för att få ”nästan” syreskuld, en del av förbränningen går via laktat och blir oekonomi