Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 12:59Edit: Hoppla, blev dubbelt, tog bort.
Edit: Hoppla, blev dubbelt, tog bort.
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 14:05Frida vad menar du med att inte syresättningen skulle vara en begränsande faktor?
Just den saken finns det massor av undersökningar av, det krävs massor av lugn distansträning för att öka blodets förmåga att transportera syre, det är det som tar mest tid
Frida vad menar du med att inte syresättningen skulle vara en begränsande faktor?
Just den saken finns det massor av undersökningar av, det krävs massor av lugn distansträning för att öka blodets förmåga att transportera syre, det är det som tar mest tid
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 14:10joakim: "lungornas förmåga till syresättning"
inte blodets förmåga till transport, musklernas förmåga till upptag, osv, utan _lungornas_ förmåga.
joakim: "lungornas förmåga till syresättning"
inte blodets förmåga till transport, musklernas förmåga till upptag, osv, utan _lungornas_ förmåga.
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 14:38Vi menar nog samma sak, det första fallet med högre puls och lägre tempo skulle kunna bero på begränsningar i syresättningen av musklerna.
Lungorna räcker till, men om man råkar köra in kroppen lite grann i anaerob förbränning kanske den "fastnar" där.
Vi menar nog samma sak, det första fallet med högre puls och lägre tempo skulle kunna bero på begränsningar i syresättningen av musklerna.
Lungorna räcker till, men om man råkar köra in kroppen lite grann i anaerob förbränning kanske den "fastnar" där.
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 15:26Fastnar?
Fastnar?
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 19:11Två negativa konsekvenser av att börja spjälka kolhydrater via anaeroba processer:
1) Om du slösar på glykogenet kan det inte återbildas under pågående arbete- iallafall inte under arbete som pågår med samma intensitet - och inte utan tillförsel av ener
Två negativa konsekvenser av att börja spjälka kolhydrater via anaeroba processer:
1) Om du slösar på glykogenet kan det inte återbildas under pågående arbete- iallafall inte under arbete som pågår med samma intensitet - och inte utan tillförsel av ener
Quote from Fredrik Närenfors on 3 August 2009, 19:56Frida. Försök att lura i det där i en cyklist som ligger i utbrytning under 20 mil. Han skulle inte komma långt om det stämde.
Frida. Försök att lura i det där i en cyklist som ligger i utbrytning under 20 mil. Han skulle inte komma långt om det stämde.
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 20:39Jodå. Hans utbrytning beror på att hans anaeroba metabolism är effektivare än de andras. Och hans återhämtning bättre.
Jodå. Hans utbrytning beror på att hans anaeroba metabolism är effektivare än de andras. Och hans återhämtning bättre.
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 21:07Hade jag kunnat uttrycka det som Frida hade jag gjort det. (H:)
Med "fastnar" menar jag att man nån gång under loppet börjar köra anaerobt, och att det är detta som ökar pulsen och sänker tempot. Det går inte att komma ur när man redan ligger på gränsen
Hade jag kunnat uttrycka det som Frida hade jag gjort det. (H:)
Med "fastnar" menar jag att man nån gång under loppet börjar köra anaerobt, och att det är detta som ökar pulsen och sänker tempot. Det går inte att komma ur när man redan ligger på gränsen
Quote from Funbeat user on 3 August 2009, 21:13Johans resonemang är också den absolut största anledningen till att sk. "negativa splits" rekommenderas för optimerad prestation...
Johans resonemang är också den absolut största anledningen till att sk. "negativa splits" rekommenderas för optimerad prestation...