Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 10:27Säkert. 🙂
Jag får mjölksyra, medan cyklisterna sitter och rullar på 70% av VO2max och bränner fett, med 95% av maxpuls. 🙂
Men varför skulle JAG prova att köra lagtempo i några timmar då? Vill man ha nån vältränad först, så man slipper jobba? (H)
Säkert. 🙂
Jag får mjölksyra, medan cyklisterna sitter och rullar på 70% av VO2max och bränner fett, med 95% av maxpuls. 🙂
Men varför skulle JAG prova att köra lagtempo i några timmar då? Vill man ha nån vältränad först, så man slipper jobba? (H)
Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 13:04Varför tror du att du inte bränner fett vid hög puls?
Dags att träna mer och läsa mindre?
Den empiriska forskningen är klart underskattad.
Varför tror du att du inte bränner fett vid hög puls?
Dags att träna mer och läsa mindre?
Den empiriska forskningen är klart underskattad.
Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 14:18Komigen nu David och ge oss lite fakta då om alla andra nu är ute och cyklar..
Komigen nu David och ge oss lite fakta då om alla andra nu är ute och cyklar..
Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 14:41Blev lite nyfiken så jag snokade på PubMed...
Först hittade jag den här:
"CONCLUSION: It is concluded that a protocol with 3-min stages and 35-W increments in work rate can be used to determine Fat(max). Fat oxidation rates are high over a large range of
Blev lite nyfiken så jag snokade på PubMed...
Först hittade jag den här:
"CONCLUSION: It is concluded that a protocol with 3-min stages and 35-W increments in work rate can be used to determine Fat(max). Fat oxidation rates are high over a large range of
Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 19:32Båda studierna verkar fått fram i stort sätt samma genomsnittliga intensitet för maximal fettoxidation: 63-64% av VO2max. Detta skulle motsvara en puls av 74% av maxpuls. Hela pulszonen inom ungefär 70-80% skulle också vara schysst.
Båda studierna verkar fått fram i stort sätt samma genomsnittliga intensitet för maximal fettoxidation: 63-64% av VO2max. Detta skulle motsvara en puls av 74% av maxpuls. Hela pulszonen inom ungefär 70-80% skulle också vara schysst.
Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 20:09Guld på Ladyn för researchen! (H:)
Här har vi ju empirisk forskning (undersökningar på levande försökspersoner), dels cyklister, och dels uthållighetstränade individer, som i princip säger samma sak. 🙂
Håller med Lars om tolkningen, störst fettoxidat
Guld på Ladyn för researchen! (H:)
Här har vi ju empirisk forskning (undersökningar på levande försökspersoner), dels cyklister, och dels uthållighetstränade individer, som i princip säger samma sak. 🙂
Håller med Lars om tolkningen, störst fettoxidat
Quote from Funbeat user on 4 August 2009, 20:15Den stämmer inte på Cyklister i alla fall.
Den stämmer inte på Cyklister i alla fall.
Quote from Funbeat user on 5 August 2009, 12:39Ska man gissa att studien gällt personer some inte under lång tid tränats att ligga på hög ansträngning under lång tid? Skulle tro att inte bara elitcyklister utan också de bästa maratonlöparna ligger på högre ansträningsnivå än 75% under maran utan att f
Ska man gissa att studien gällt personer some inte under lång tid tränats att ligga på hög ansträngning under lång tid? Skulle tro att inte bara elitcyklister utan också de bästa maratonlöparna ligger på högre ansträningsnivå än 75% under maran utan att f
Quote from Funbeat user on 5 August 2009, 13:00Nja, Lady G refererade två studier som i grova drag sa samma sak.
Dels Achten 2002 som studerat "eighteen moderately trained cyclists". http://pubmed.gov/11782653
Och sen Achten 2003 som studerat "a large group of endurance-trained individuals (n = 55)"
Nja, Lady G refererade två studier som i grova drag sa samma sak.
Dels Achten 2002 som studerat "eighteen moderately trained cyclists". http://pubmed.gov/11782653
Och sen Achten 2003 som studerat "a large group of endurance-trained individuals (n = 55)"
Quote from Funbeat user on 5 August 2009, 13:07Gissa får du gärna göra. Nån som har tillgång till fullängdstexten som kan berätta hur det verkligen ligger till?
Hittade en annan intressant sak, om jag tolkade texten rätt dvs.
"Men and women showed a significantly higher normalised fat oxidation for
Gissa får du gärna göra. Nån som har tillgång till fullängdstexten som kan berätta hur det verkligen ligger till?
Hittade en annan intressant sak, om jag tolkade texten rätt dvs.
"Men and women showed a significantly higher normalised fat oxidation for