Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone för yngre
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har börjat läsa lite om Maffetone och hans syn på träning och tänkt testa lägga in pass med låg puls. Enligt 180-formeln ska jag ligga under 154 bpm (180-21-5 = 154) men blir lite fundersam över denna siffra då jag räknade ut vad det skulle bli

Har inget att komma med annat än att jag vill markera denna diskussion med glad gubbe för att följa den. Din fråga är intressant... Jag har liknande pulsvärden som dig och 154 är för mig ofta det jag springer kring då jag "springer fritt".

Då jag började

Att i formler för att räkna ut pulszoner ha med ålder som parameter blir inte så bra. Det finns flera trådar här på forumet om det.

Den formel där jag har med ålder är 180-formeln och i den Ska man använda åldern, tror nog det finns en del trådar på forumet om det också.

Vilket är en korkad formel. Eftersom maxpuls och vilopuls är individuellt och har en stor spridning.

Detta var inte tänkt att bli en diskussion om Maffetones idéer är korrekta eller inte utan istället en diskussion om, utifrån de idéerna, hitta rätt pulsnivå.
De som tycker att Maffetone är skit kan vänligen avstå att kommentera eller starta en annan tråd

Ok, med utgångpunkt från Maffetone så är svaren på dina frågor lätta.

Blir det verkligen så lågpuls med max 154 bpm isåfall?
Ja, förutsatt att du är 26 år gammal.

Eller har jag tänkt fel någonstans?
Nej

Tror ni att jag har gjort en korrekt mätning av

Jag får ungefär samma resultat när jag räknar som du. Jag har kanske 45 i vilopuls (länge sedan jag testade, hade då 37 men har slöat till mig sedan dess...) och ca 190 i maxpuls.

Fick följande när jag lade in siffrorna i en "pulskalkylator" på nätet:
1

Hur känns det när du springer och medelpulsen ligger på 154? Är det lugnt prattempo så stämmer nog din utträknade MAF-puls.
Det kan ju vara så att din uppmätta maxpuls är för låg och då stämmer det inte att 70% är runt 150.

Vet inte om frågan var ställd till mig, men jag har inga problem att prata när jag springer så länge pulsen ligger under ca 160. Mellan 160-165 blir det jobbigare men fortfarande fullt möjligt. Över 170 är jag ganska tyst. =)