Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 17:28Christer: Haha, jo, verkligen. Om jag inte hade intresset för fysiologin bakom träning så skulle jag aldrig utsätta mig för det här 🙂 Men det är ju snittet, jag kunde ändå jogga största delen men gå i uppförsbackar (även de ack så små) och även stanna ti
Christer: Haha, jo, verkligen. Om jag inte hade intresset för fysiologin bakom träning så skulle jag aldrig utsätta mig för det här 🙂 Men det är ju snittet, jag kunde ändå jogga största delen men gå i uppförsbackar (även de ack så små) och även stanna ti
Quote from Camilla Höög on 31 March 2009, 17:37Patrik, du har nog rätt. Det jag pratar om är MAF-test.
Patrik, du har nog rätt. Det jag pratar om är MAF-test.
Quote from Funbeat user on 2 April 2009, 19:31Kör MAF-test på din MAF-puls. Om du tappar väldigt lite för varje varv/kilometer så kan du justera uppåt lite, tappar du extremt mycket så bör du justera pulsen nedåt. Så kan man finjustera MAF-pulsen.
Kör MAF-test på din MAF-puls. Om du tappar väldigt lite för varje varv/kilometer så kan du justera uppåt lite, tappar du extremt mycket så bör du justera pulsen nedåt. Så kan man finjustera MAF-pulsen.
Quote from Funbeat user on 2 April 2009, 20:42Tack Anders! Ska göra detta. Vad jag har hittat om MAF-testen så går det till som så att man först värmer upp så man ligger stadigt på MAF-pulsen, sedan springer man en sträcka (gärna flack) och försöker hålla MAF-pulsen precis på slaget hela tiden? Hur l
Tack Anders! Ska göra detta. Vad jag har hittat om MAF-testen så går det till som så att man först värmer upp så man ligger stadigt på MAF-pulsen, sedan springer man en sträcka (gärna flack) och försöker hålla MAF-pulsen precis på slaget hela tiden? Hur l
Quote from Funbeat user on 4 April 2009, 15:27Sådär, nu har jag gjort ett MAF-test och detta blev resultatet:
Runda 1, 1,23 km, 8:11, 154 bpm
Runda 2, 1,24 km, 8:12, 154 bpm
Runda 3, 1,23 km, 8:15, 154 bpm
Runda 4, 1,23 km, 7:57, 153 bpmSista rundan kan strykas, jag stannade klockan då jag hejjade
Sådär, nu har jag gjort ett MAF-test och detta blev resultatet:
Runda 1, 1,23 km, 8:11, 154 bpm
Runda 2, 1,24 km, 8:12, 154 bpm
Runda 3, 1,23 km, 8:15, 154 bpm
Runda 4, 1,23 km, 7:57, 153 bpm
Sista rundan kan strykas, jag stannade klockan då jag hejjade
Quote from Funbeat user on 4 April 2009, 18:20Jag tycker att du borde köra lite längre på MAF-testet, iallafall två varv till. Men resultatet visar att du inte ligger för högt i puls, snarare för lågt isåfall. Prova 3-4 slag högre kanske.
Jag tycker att du borde köra lite längre på MAF-testet, iallafall två varv till. Men resultatet visar att du inte ligger för högt i puls, snarare för lågt isåfall. Prova 3-4 slag högre kanske.
Quote from Camilla Höög on 4 April 2009, 20:50Vad är det som säger att MAF-pulsen ska höjas?
Vad är det som säger att MAF-pulsen ska höjas?
Quote from Funbeat user on 4 April 2009, 21:11Patrik, kort fråga. Vad exakt är det du vill ha ut av din maffeträning?
Patrik, kort fråga. Vad exakt är det du vill ha ut av din maffeträning?
Quote from Funbeat user on 5 April 2009, 02:14Jag får göra ett nytt test nästa vecka med ett något högre värde och får se vad det säger.
Linda P: Antagligen det alla andra vill med maffeträning; bättre aerobisk kapacitet.
Jag får göra ett nytt test nästa vecka med ett något högre värde och får se vad det säger.
Linda P: Antagligen det alla andra vill med maffeträning; bättre aerobisk kapacitet.
Quote from Funbeat user on 5 April 2009, 08:47Anders Andersson,
jag säger inte att den måste höjas, men det är den metoden jag använt för att finjustera pulsen något. Om man springer varv på varv med ungefär samma tider eller minskningen är väldigt liten, så kan det indikera att man valt för låg MAF-
Anders Andersson,
jag säger inte att den måste höjas, men det är den metoden jag använt för att finjustera pulsen något. Om man springer varv på varv med ungefär samma tider eller minskningen är väldigt liten, så kan det indikera att man valt för låg MAF-