Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone för yngre
You need to log in to create posts and topics.

Ok, men man bör helst ha lite fler mätvärden för att få riktig validitet i testet antar jag.

Det kan mycket väl vara så att det där avdraget på 5 som Patrik gör inte är korrekt utan att han är bättre tränad än vad han tror.

Jag gör som så att jag gör om testet imorgon med en MAF-puls på 159 istället, och gör fler (utan några stanna-och-hejja) varv så får jag se vad jag får för tider då.
Idag blir det dock långpass så jag håller mig kvar vid 154 för idag iallafall.

Nu har jag gjort ett nytt test med 159 som MAF-puls och då blev det så här:

Runda 1: 1,23 km 7:05 158 bpm
Runda 2: 1,23 km 7:11 160 bpm
Runda 3: 1,23 km 7:17 159 bpm
Runda 4: 1,23 km 7:29 159 bpm
Runda 5: 1,23 km 7:25 159 bpm
Runda 6: 1,23 km 7:23 159 bp

Patrik....ehhhh...undrar bara så där!?

En stilla undran bara: 5 hjärtsslag/min hit och dit, kommer det verkligen att påverka träningseffekten betydligt?

Det beror väl lite på vilket pulsspann man har. Säg dessutom att om man ligger i snitt 154 jämfört med 159 så ligger man ju ofta +- 5 slag (för att ha något att räkna på). Då blir genast skillnaden 15 slag från lägsta slagintervall och högsta slaginterval

Min maffepuls enligt uträkning var max156. Mitt laktat-test visar dock att min aeroba gräns jag borde ligga under är 165. Det är en grym stor skillnad i tempo faktsikt..

Kjell: Undrar vad bara så där? Antar solen och temperaturen? Jo, för mig gick det från att kännas varmt och svettas till att frysa på cirka 10-15 min.

Louise: Som även Linda säger så är det någorlunda stor skillnad i tempo de där 5 pulsslagen, jag låg på

Om Maffetone handlar om att flytta tröskelfarten så strävar man väl att kunna ha så hög puls som möjligt. Varför då begränsa med ett maxtak? (en som inte har 100%-ig koll)

Niclas: Långt ifrån tröskelfart 🙂 Maffetone handlar om att öka den aerobiska kapaciteten, enbart låta cellerna arbeta med tillgång till syre i tillräcklig mängd. På så sätt ska man, enligt Maffetone, ha möjligheten att hålla en högre hastighet när man se