Quote from Galderma Fritidsförening on 31 March 2009, 14:48Enligt det Patrik skriver; "Enligt 180-formeln ska jag ligga under 154 bpm (180-21-5 = 154)", så är han väl 21 år, inte 26. Att det sedan subtraheras 5 beror ju på hur det är med hälsa och kondition, det är alltså en justering av formeln.
Enligt det Patrik skriver; "Enligt 180-formeln ska jag ligga under 154 bpm (180-21-5 = 154)", så är han väl 21 år, inte 26. Att det sedan subtraheras 5 beror ju på hur det är med hälsa och kondition, det är alltså en justering av formeln.
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 14:55Anders: Jag har inte ens testat ännu 🙂 Idag ska jag ut på mitt första MAF-pass. Så jag får återkomma om känslan/tempot.
Det är mycket möjligt att min uppmätta maxpuls är för låg. Imorgon ska jag försöka mig på ett mer struktuerat test och se vad det ger.
Anders: Jag har inte ens testat ännu 🙂 Idag ska jag ut på mitt första MAF-pass. Så jag får återkomma om känslan/tempot.
Det är mycket möjligt att min uppmätta maxpuls är för låg. Imorgon ska jag försöka mig på ett mer struktuerat test och se vad det ger.
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 16:25är det verkligen korrekt att mäta vilopulsen som det lägsta under nattens gång? har alltid hört att man ska kolla den direkt då man vaknar
är det verkligen korrekt att mäta vilopulsen som det lägsta under nattens gång? har alltid hört att man ska kolla den direkt då man vaknar
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 16:46Så länge du kan prata utan ansträngning så ligger du rätt i puls på distansträning.
Så länge du kan prata utan ansträngning så ligger du rätt i puls på distansträning.
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 17:13Första MAF-passet avklarat och här är mina tankar:
154 bpm tror jag blir alldeles utmärkt att försöka hålla sig under. Klockan lätt sig utbrista första pipet redan under första backen! Ett tempo på 7:28 min/km (!) visar också på att den maximala MAF-puls
Första MAF-passet avklarat och här är mina tankar:
154 bpm tror jag blir alldeles utmärkt att försöka hålla sig under. Klockan lätt sig utbrista första pipet redan under första backen! Ett tempo på 7:28 min/km (!) visar också på att den maximala MAF-puls
Quote from Camilla Höög on 31 March 2009, 17:14Det är medelpulsen som ska ligga på 154. Du behöver inte hela tiden hålla dig på 154.
Det är medelpulsen som ska ligga på 154. Du behöver inte hela tiden hålla dig på 154.
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 17:16Jag är ung (24) och ligger utan problem på 160-170 i puls på mina distanspass.
Tycker att jag har fått både bättre uthållighet och kan hålla högre tempo på de längre passen. Så utifrån mina erfarenheter ger distanspassen det dom ska, även om jag inte fö
Jag är ung (24) och ligger utan problem på 160-170 i puls på mina distanspass.
Tycker att jag har fått både bättre uthållighet och kan hålla högre tempo på de längre passen. Så utifrån mina erfarenheter ger distanspassen det dom ska, även om jag inte fö
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 17:19Anders: Vad jag har fått fram utav läsning av Maffetones principer så är 154 mitt max och spannet ska ligga (ungefär) mellan 144 och 154. Var har du läst att det är snittet som ska vara 154?
Anders: Vad jag har fått fram utav läsning av Maffetones principer så är 154 mitt max och spannet ska ligga (ungefär) mellan 144 och 154. Var har du läst att det är snittet som ska vara 154?
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 17:23Patrik,
...ett tempo på 7:28 min/km är nu nästan i promenadtakt. Var det inte svårt att "springa" så sakta?Sprang i prat-tempo i helgen och hade väldiga problem med att "hålla igen" på takten. Snitta 6.00 tempo med 144 puls.
...och enligt Maffe ska mi
Patrik,
...ett tempo på 7:28 min/km är nu nästan i promenadtakt. Var det inte svårt att "springa" så sakta?
Sprang i prat-tempo i helgen och hade väldiga problem med att "hålla igen" på takten. Snitta 6.00 tempo med 144 puls.
...och enligt Maffe ska mi
Quote from Funbeat user on 31 March 2009, 17:24Då är det läge att köra enminutersintervaller på 98% och sedan ståvila i två minuter. Då blir det runt 154 i snittpuls.
Då är det läge att köra enminutersintervaller på 98% och sedan ståvila i två minuter. Då blir det runt 154 i snittpuls.